Ternström: Finessen som är beroendeframkallande

"Det finns nämligen ett litet fuskläge i bilens dator. Systemet ryktas komma från Renaults F1-team och är en löjligt rolig detalj."

Ternström: Finessen som är beroendeframkallande
Vår krönikör drömmer om montenegrinska vägar och en ny, smidig sportbil.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Analog perfektion. 

En Lotus Exige 350 och en av världens bästa körvägar. Det är en av mina absoluta favoriter – vägen mellan Budva och Podgorica i Montenegro. Jag vågar påstå att jag kört lejonparten roliga vägar i Europa, alla tungviktare i Schweiz, Italien, Frankrike och Österrike. Den här hamnar på topp fem. Så otroligt kul är den! 

Du börjar i kuststaden Budva och ställer navigationen på Podgorica. Svårare att hitta den är det inte. Efter några minuter tar du vänster i en rondell och börjar färden uppför berget. Det här är den bästa sektionen. Tre filer finns, två för trafik uppför berget och en för bilar som kör ned. Asfalten är helt ny, vägen renoverades av kineserna för bara några år sedan (något jag hade en del synpunkter på för några nummer sedan). 

Älskar du kurviga vägar är Lotus Exige ett perfekt vapen. En fantastiskt kommunikativ styrning, faktiskt utan servo. En extremt lättjobbad manuell växellåda som ger ifrån sig ett högt klickande ljud när nästa växel läggs i. Motorn är på 3,5 liter, och med gasen i botten ger kompressorn ett härligt vinande ljud ifrån sig. 350 hästkrafter och en vikt på strax över 1.000 kilo.

Full gas långt innan kurvans apex. Datorn från F1 fixar biffen.

Jag närmar mig en hårnål uppför berget. Lätt broms, sedan klickar jag i trean med växelspaken. Varvtalet sticker upp till 6.500 r/min. Mer broms nu, och sedan tvåans växel, samtidigt som jag ger lite stödgas. Vill ha en stabil bil in i kurvan. Lättar på bromsen medan jag sakta vrider ratten åt vänster. Ligger i mittenfilen, och har en extra fil till höger om mig. Det är snart dags att ge gas ut ur kurvan. 

Nu en liten paus. Föreställ dig att vi stannat filmen och en gul Lotus är på väg in i en hårnål åt vänster uppför en serpentinväg. Det är dags att förklara en väldigt viktig sak. Exige paradgren. Det finns nämligen ett litet fuskläge i bilens dator. Systemet ryktas komma från Renaults F1-team och är en löjligt rolig detalj. 

Har du lagt i körläget RACE hjälper datorn dig att sladda ut ur kurvorna. Istället för att ge gas mjukt ut ur böjarna som vi är vana vid, ger jag full gas redan på väg in i dem. Detta kräver lite träning eftersom det går emot all intuition och självbevarelsedrift. Rätt läskigt i början. Men oj så roligt!

Med full gas långt innan apex tar datorn över hur mycket gas som ska ges för en perfekt kontrollerad sladd ut ur kurvan. Den gör detta genom att bryta tändningen, precis som på F1-bilar. 

Det låter BRRRRT från motorn medan jag (?) exekverar en perfekt liten kontrollerad sladd ut ur böjen. Det känns som att datorns gaspådrag är direkt kopplat till rattutslaget. Ju rakare ratt, desto mer gas ger datorn. Den ger full gas långt innan jag själv skulle vara bekväm med det. Resultatet är en imponerande acceleration. Du blir skjuten som en kanonkula ut ur varje böj. Helt otroligt. Försök komma ikapp mig om du kan!

Nya Lotus Emira lanserades i början av juli. Läcker!

Beroendeframkallande? Ja, något oerhört. Har du testat en gång vill du göra om det. Igen och igen. Vägen i Montenegro, med två hela filer för trafik uppför berget är en perfekt miljö för Lotusen och dess magiska dator. 

Exige togs ur produktion under våren. Det finns tyvärr ingen framtid för en så pass liten och extrem bil som den (eller Elise). Även Evora, som var lite större, slutade att produceras. Istället lanserade Lotus, för bara några dagar sedan, en ersättare till alla tre. Den heter Lotus Emira och ser väldigt bra ut. Istället för att bygga tre olika bilar, ska Lotus nu fokusera på en enda modell. 

Exige är extremt liten. Det är i princip omöjligt för riktigt storväxta att ta sig in i och ut ur bilen. Förarmiljön är klaustrofobisk. Emira är större och blir betydligt lättare att leva med.

I början får den samma V6-motor som Exige, sedan kommer även en radfyra från Mercedes-AMG att finnas tillgänglig. Effekt runt 400 hästar, men det lär komma betydligt vassare modeller inom kort. Kanske till och med en hysterisk hybrid. 

Förväntningarna är skyhöga. Det ska bli väldigt spännande att få se och testa den nya Lotusen.