Ternström: Jag svarar på frågan om vilken som är bäst – Ferrari eller Lamborghini!

"Efter en vecka på vägen kan jag konstatera att Ferrarin är väldigt olik den Lamborghini Huracán jag normalt kör. Betydligt mer annorlunda än vad jag kunnat föreställa mig."

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Ferrari mot Lamborghini. Vilken är bäst? I den här krönikan ska jag svara på en av de äldsta frågorna i superbilsvärlden. Lamborghini eller Ferrari?

För ändamålet lånade jag en Ferrari 488 GTB för en veckas roadtrip i Europa. Kitzbühel till Saint-Tropez via världens bästa vägar i Schweiz. Jag skulle spendera kvalitetstid med den andra viktiga bilproducenten från Italien – jag kör ju annars Lambo. 

Nästan 2 000 kilometer senare kan jag komma med en relativt objektiv jämförelse. Ferrari och Lamborghini är båda otroliga bilar, överst på näringskedjan bland alla bilmärken och en dröm för många. Jag hade en Ferrari F40 och en Lamborghini Countach på väggen i pojkrummet på Norr Mälarstrand. 

I dag handlar inte kampen mellan Ferrari och Lamborghini om F40 mot Countach. Istället är det 488 mot Huracán som gäller. Dessa modeller är extremt framgångsrika, och båda har tillverkats i över 15 000 exemplar. Det är dem min jämförelse i detta nummer handlar om. 

Efter en vecka på vägen kan jag konstatera att Ferrarin är fantastisk. Väldigt olik den Lamborghini Huracán jag normalt kör. Betydligt mer annorlunda än vad jag kunnat föreställa mig. 

Låt oss börja med utseendet. Förpackningen. Då Lamborghini är ett rymdskepp är 488:an betydligt mer sublim. Mer vacker än spektakulär.  Den drar åt sig något färre blickar än en grön Huracán. Är det uppmärksamhet du är ute efter är det Lamborghini du ska välja.

Vi fortsätter med interiören. Här vinner Ferrari. Ett snäpp högre kvalitet och bättre ergonomi. Knappar och reglage är betydligt mer intuitivt placerade. Även ratten, i kolfiber med reglage från F1, är mer förarorienterad. Jag gillar också den extra digitala panelen framför passageraren som visar hastighet, varvtal och växel. En kul detalj som engagerar din co-driver i körningen. 

Vidare är Ferrari 488 betydligt större inuti än en Huracán. En Lamborghini är rätt trång, oavsett vilken modell du väljer, frånsett Urus. Spektakulär design har högre prioritet än komfort. Under resans gång lärde jag mig snabbt att gilla det extra utrymmet i 488.

Ska du dessutom ha med bagage vinner Ferrari på knockout. Det är helt otroligt hur mycket plats det finns där fram. Utrymmet är minst fyra gånger större än i en Huracán. Inga problem med långresor, och inget trixande med väskor bakom säten eller i kompisars bilar. Jag och min co-driver Zdravko packade för en veckas resa och hade fortfarande plats kvar. Otroligt.

Motorn. Här är jag kluven. Kan inte riktigt bestämma mig. Båda bilarna accelererar som tokiga, men på väldigt olika sätt. Lamborghinis paradgren är våldsam acceleration från stillastående. Ferrarin, som bara driver på bakhjulen har svårt att få ned effekten i backen i lägre hastigheter. Full gas på ettan eller tvåan resulterar i vilda hjulspinn.

I högre farter, från cirka hundra blås, är läget annorlunda. Ferrarin vaknar till liv och presterar en av de vildaste accelerationerna jag upplevt, ända upp till tre gånger tillåten motorvägsfart i Sverige – över 330 km/h. Sinnessjukt.

Ferrarin är turboladdad. Det ger mycket effekt, men har ett par nackdelar. För det första har du en halv sekunds fördröjning från att du trycker på gaspedalen till att det händer något. Det känns som att köra en gummisnodd, om du förstår vad jag menar.

Gummisnoddseffekten gör bilen lite svårkörd, framför allt på serpentinvägar. Det är ibland svårt att ge rätt mängd gas ut ur kurvor. Resultat blir ett ständigt korrigerande med gaspedalen. Vidare är Ferrarins motorljud lite av en besvikelse. Det är absolut ett vackert ljud, ett harmoniskt ackord i en lägre tonart. Men tyvärr är det rätt tyst. 

Lamborghini är precis tvärtom. Gänget i Sant'Agata insisterar på att bygga motorer utan turbo. Detta leder till en roligare körupplevelse och ett läckert skrikande ljud som annonserar förarens ankomst flera kilometer innan.

Vilken väljer jag? Det är en mycket bra fråga. I slutänden handlar allt om din personlighet. Är du en extrovert rockstjärna faller valet på en skrikande Lamborghini. Vill du ha en något mer diskret och mer praktisk superbil, där världens mest värdefulla varumärke pryder motorhuven, är det Ferrari som gäller. Jag älskar båda. 

Svårt att bestämma dig? Köp en av varje.