Peder: Bilbranschen är sjukt förvirrande numera

"Det känns inte som att några gamla regler gäller längre... Hur ska man som konsument kunna välja vilken bil man ska ha?"

Peder: Bilbranschen är sjukt förvirrande numera
Peder på plats i Valencia med chefredaktör Söderlind och Hyundai Ioniq 5.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Jag var nere i Valencia i veckan och provkörde nya Hyundai Ioniq 5 för Förnuft & Känsla. Den var faktiskt riktigt trevlig. 

Den laddar blixtsnabbt vilket är en av de saker jag har problem med när jag tänker på elbilar, och den kändes riktigt fin att åka runt i, både komfortmässigt men också vad gäller kvaliteten på inredningen och detaljerna. Riktigt lyxig i jämförelse med mycket annat vi har kört den senaste tiden. Jag tror att jag gav den det högsta betyg jag har gett en "vanlig" bil på väldigt länge. En Hyundai alltså. 

Det fick mig att tänka på när vi provkörde nya Mercedes S-klass. Varken jag eller Alrik var särskilt imponerad av den, vi störde oss på massor av småsaker som inte fungerande – sedan sitter vi i en Hyundai och blir imponerade. Det är sjukt förvirrande. 

Faktum är att hela bilbranschen numera är sjukt förvirrande. Det känns inte som att några gamla regler gäller längre, mycket på grund av elbilsintåget där förutsättningarna för tillverkningen förändras väldigt mycket. 

Men hur ska man som konsument kunna välja vilken bil man ska ha? 

Förr har man liksom kunna luta sig lite mot ett varumärke som man kanske har haft som favorit, och valt en av deras modeller. Då har man vetat att bilen uppfyllt de krav och de förväntningar man har, men så är det ju inte riktigt längre. 

Om man kan sitta i en S-klass och störa sig på igen-immade rutor och handtag som inte fälls in som de ska, för att dagen efter sitta i en Hyundai som laddar dubbelt så fort och känns mer solid än alla motsvarande bilar i hela VAG-gruppen, är det ju bara att glömma sådana gamla föreställningar. 

Dessutom kommer marknaden att fyllas med helt nya, mer okända tillverkare de närmaste åren; ska man rata dem som man gjort tidigare när det kommit något nytt i bilbranschen eller kan de faktiskt vara riktigt bra från start? 

Det känns som hela den här omställningen ställer högre krav på oss köpare, att vi måste vara mer noggranna nu för tiden, att vi måste sluta säga att vi gillar Mercedes eller Volvo, för det som gjorde att vi gillade de märkena finns nödvändigtvis inte längre.

Man kan inte förlita sig på varumärken eller ens titta på prislappen för att kunna avgöra vad som är bra eller dåligt, man måste verkligen undersöka själv och släppa varumärkesprestigen, för den gäller inte längre. Åtminstone inte alls på samma sätt som tidigare. 

Jag tror att många stora tillverkare också har kommit fram till det här och att det garanterat skrämmer dem. Kravet på dem att behålla sina marknadsandelar ökar monumentalt och jag är inte helt säker på att alla vet åt vilket håll de ska springa just nu. 

Det borgar för en ganska spännande, om än lite förvirrande, framtid för oss konsumenter.

Denna text publicerades först i auto motor & sport nr 16/2021.