Körde för fort i Danmark – blev av med nya Lamborghinin för 2,5 miljoner

Peter Ternström: "Fortkörningen blev klassad som extra vårdslös och hans bil kunde beslagtas på plats. Vi vet också att han inte kommer att kunna processa i rätten och få tillbaka bilen. Det är kört".

Körde för fort i Danmark – blev av med nya Lamborghinin för 2,5 miljoner
För allt i världen: Ta det lugnt i Danmark. Det kan bli dyrt annars. Väldigt dyrt.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


En riktig mardröm. Tänk dig att du precis köpt din drömbil i Tyskland, en Lamborghini Huracán Spyder, och sedan blir av med den i Danmark, på väg hem till Norge. 

Just detta hände en oaktsam norrman för några veckor sedan. Han kunde inte stå emot impulsen att gasa på lite extra och blev stoppad av polisen i Danmark. Han hade kört fort, mycket fort, och polisen konfiskerade hans bil. 

Tydligen hade det gått i över 200 kilometer i timmen. Om jag minns rätt hade polisen mätt upp 236 km/h på motorvägen. Då det finns nya lagar på plats i Danmark hade de konfiskerat hans nya Lamborghini. Enligt de nya lagarna kan bilar konfiskeras i vissa fall av grov vårdslös körning. Kör du över 200 blås på en motorväg är du illa ute. Bilen kan beslagtas på plats, och du kommer inte att få tillbaka den. Någonsin.

I stället kommer hans bil att auktioneras ut av polisen. Högstbjudande kan göra ett klipp på en nästan ny Lamborghini i Danmark om några månader. Föraren kommer aldrig att få tillbaka den, oavsett vad han gör. 

Bra eller dåligt? Mycket bra fråga. Eftersom norrmannens missöde med sin nya superbil blivit vansinnigt medial, är effekten självklart att ingen kommer köra för fort i Danmark, oavsett nationalitet. Står det 110 på skylten kommer knappast någon våga köra fortare än 130. Nyheten om norrmannen och hans nya Lamborghini som blev beslagtagen och nu ska auktioneras ut har spritt sig till jordens alla hörn. 

Vi vet ganska lite om föraren. Jag har försökt göra en del efterforskningar, men inte lyckats lokalisera honom. Det vi vet är att bilen kostade i runda slängar två och en halv miljon, och att det var en cabriolet. Eventuellt var det en Performante, som är en extra eftertraktad och kostsam modell. Det vi också vet är att han körde 236 km/h på en sträcka med fartgränsen satt till 130 km/h.

Han hade alltså kört över 100 km/h fortare än gränsen, och då blev fortkörningen klassad som extra vårdslös och hans bil kunde beslagtas på plats. Vi vet också att han inte kommer att kunna processa i rätten och få tillbaka bilen. Det är kört. Bilen är borta, likaså alla pengarna han betalat för den.

I stället fick han ta flyget hem till Norge tomhänt. Drömmen om en ny superbil fick ett väldigt abrupt slut på en motorväg i Danmark. Jag kan bara föreställa mig vilken ångest han känner idag. 

De nya drakoniska reglerna i Danmark får ett antal svåra konsekvenser. Det spelar nämligen ingen roll om du äger bilen eller inte. Lånar du ut din bil till en vän, och din vän åker dit för grov fortkörning i klass med norrmannens, blir din bil konfiskerad. Det spelar ingen roll om det var du som körde eller inte. Det spelar inte heller någon roll om du var i bilen eller inte. Den beslagtas och din ögonsten kommer att auktioneras ut av staten till högstbjudande inom några månader.

Tänker speciellt på alla stackars bilhandlare i Danmark. Ingen kommer låta en kund provköra en bil, framför allt om den är snabb och dyr. Ferrari eller Porsche i Köpenhamn kommer aldrig någonsin låta en presumtiv kund provköra en demobil. Det kommer alltid finnas en liten risk att kunden åker fast för grov fortkörning och bilen beslagtas. 

Vilken mardröm. Kunden meddelar handlaren att bilen är konfiskerad. Oavsett vem som är ägare kommer de att auktionera ut den dyra bilen till högstbjudande. I stället får handlaren processa i rätten och kräva skadestånd av den presumtiva kunden. Något som kan ta flera år, och det är inte säkert att några pengar någonsin kommer tillbaka. Har föraren inga pengar blir det mycket svårt. Du kan inte krama ut vatten ur en sten. 

Lösningen? Att kunden betalar bilen innan den provkörs, med brasklappen att pengarna betalas tillbaka om affären inte genomförs.