God Jul och Gott Nytt år önskar vi på auto motor & sport och Recharge!

2021 blev ett väldigt elektrifierat bilår, och värre (bättre?) blir det nästa år – förutom möjligen om kärleksklickandet tar fart.

God Jul och Gott Nytt år önskar vi på auto motor & sport och Recharge!

Detta är en krönika, det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


God Jul och Gott Nytt år, kära läsare! 2021 går mot sitt slut. Imorgon släcker vi på ams och Recharge ljusen här på den (helt digitala) redaktionen och går på lite ledighet fram tills den 3 januari.

Under året som gått har vi testat och provkört bilar av alla de slag. Men, som testchef Mikael Johnsson nyligen noterade i vår sammanställning av teståret 2021, så var hälften av testbilarna för första gången laddbara (dvs elbilar eller laddhybrider).

Och det berodde inte bara på att biltillverkarna i år satsat ännu hårdare på att lansera fler sådana modeller än någonsin tidigare – något som i sin tur beror mycket på EU:s utsläppsregler och -kvoter.

"Elbilarna går om allt annat – ju förnuftigare desto bättre"

Det berodde också på efterfrågan. Särskilt i fjol och i år har vi på redaktionen märkt en oerhört tydlig trend när det kommer till vad som blir mest läst på såväl sajten som i tidningen: elbilarna går om allt annat – ju förnuftigare desto bättre.

Att årets bil blev den mycket snabbt (snabb)laddade men inte allt för dyra (för en elbil) Hyundai Ioniq 5 enligt både vårt testlag och er läsare kom därför knappast som någon överraskning. Likt testlaget ogillar jag körkänslan (och den kassa navigationen som inte kan föreslå laddstopp längs planerad rutt) i den, men det gör föga när allt annat är så bra.

Som tur är finns det körvassare syskonet Kia EV6 som vi (men inte jag) också hann köra i år. Den fick bli vinnaren bland testbilarna i mellanklassen. Välförtjänt det med.

Med tanke på hur dyra elbilarna fortfarande är i inköpet (men inte sett utifrån den totala ägarkostnaden) är det heller inte särskilt förvånande att läslusten varit oerhört (!) stor när det kommer till billiga elbilar.

Testet av den på kampanj pangbilliga MG ZS EV blev ett av våra mest lästa i år. Även Alriks provkörning av den inte alls lika billigt (men ändå bra) prissatta storasyskonet MG Marvel R blev mycket läst. Min provkörning av den av Euro-NCAP nyligen sågade Kinabyggda Rumänen Dacia Spring intresserade också många.

Kinas biltillverkare satsar på att klå de redan etablerade med sin prisvärdhet och det tycks fungera – i alla fall har ni läsare varit väldigt intresserade och vi har därför lagt extra krut på att bevaka dem.

Därmed har vi som första svensk publikation kunnat leverera provkörningar av folkkombin MG5 Electric och lyxsuven BYD Tang samt scoopet att Great Wall Motors VW ID.3-utmanare Ora Cat är på ingång till Sverige, för att nämna några höjdare.

Ebilens akilleshäl, räckvidden i vår nordliga vinterkyla, har också intresserat (och engagerat) många. Det blev därför succé när vi på ams och Recharge gjorde ett långsfärdstest i snöstorm med sju elbilar i början av året. Okej, inte riktigt succé för alla bilarna – särskilt Teslan som fick ersättas med en ny mitt i racet.

Vi spelade in en film under testet som blev en av årets mest sedda på vår Youtube-kanal:

Responsen var enorm och några Teslaentusiaster bestämde sig till och med för att göra om testet själva en annan dag för att ge märket en revansch.

Kul, tyckte vi på redaktionen som valde att publicera deras resultat. Eftersom så många olika faktorer (även den mänskliga) påverkade resultaten (precis som i verkligheten) var det trots allt aldrig ämnat att vara någon exakt vetenskap.

"Vill du se färre elbilsartiklar? Dags att kärleksklicka mera!"

Förargeligt tyckte tydligen flera, som även ogillat vår ämnesförskjutning i stort – den från mustiga förbränningsbilar till tysta(re) elektriferade diton. Samtidigt visar vår statistik att de flesta älskar den.

För låt mig avslöja något som du kanske redan misstänkt: Vi skriver som både sajt och tidning så klart om det våra läsare visar störst intresse för.

Vill du som ogillar eller är ointresserad av elbilar se färre artiklar om dem i utbyte mot fler om bilar med mustiga V8:or och radsexor som på the good old days (vi skriver sådana fortfarande, bör jag tillägga)? Då är det dags att kärleksklicka mera och ilskeklicka mindre!

Det är, som vår krönikör Peder Karlsson skrivit tidigare, dags att sluta bråka så mycket om det enas vara eller inte vara. I alla fall skruva ner tonläget lite granna. Ser du något du inte gillar mår du nog bättre av att inte ödsla någon tid på att klicka dig in på det.

Själv har jag exempelvis spenderat min fritid i år med att bygga om en av mina gamla hobbybilar. Den har fått en ny(gammal) motor, elektronisk insprutning och sexväxlad manuell låda. Inte helt olikt det galna projektet Peder håller på med, alltså, fast mitt bygge har en betydligt sobrare effektsiffra (men också lägre vikt!).

Fler än några korta rader om det här eller i tidningen har det dock inte blivit – jag erfar nämligen att det skulle gå nästintill oläst. Men, kanske har jag fel?

Ha en trevlig vinterledighet så ses vi igen i januari!

Vad vill du läsa om nästa år? Skriv en kommentar här nedan!

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.