Peder Karlsson: 50 kronor milen i bensinkostnad – det är skit samma

Bensinpriserna ligger högt upp på listan över saker som är enkla att vara irriterad över. Det startas uppror på nätet som snabbt får ofantliga mängder följare, det är hutlöst och eländigt alltihopa.

Peder Karlsson: 50 kronor milen i bensinkostnad – det är skit samma

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Jag håller väl i grund och botten med. Det är knasigt dyrt att tanka.

Den senaste tiden har jag också haft den goda smaken att köpa bilar som inte direkt är bensinsnåla. Jag har just nu tre stycken som alla drar över 20,0 l/100 km. En Lamborghini Urus, en Ferrari FF och en Jeep Grand Cherokee SRT. Inga spargrisar eller miljövänner någon av dem skäms jag lite för att säga. Men bara lite. Jag väljer att titta på hur stor del biltrafiken står för i det stora hela och inser att det finns större fiskar att fritera innan vi bilister får på skallen för att förstöra planeten.

Men kör man mer aktivt med vilken som helst av dem kostar det motsvarande cirka 50 kronor milen i soppa. Det är dyrt, inget snack om saken. Vansinnigt dyrt. 

Men jag vill ändå ställa det i relation till andra kostnader för att ta udden av debatten. Jag tänker också ger dig handfasta, faktiska tips på hur du glömmer bort det höga bensinpriset och får mer pengar kvar i fickan än innan. Det du!

"Har du koll på vad din bil kostar i skatt? Var det en faktor när du köpte den?"

Det finns nämligen andra kostnader som inte så många verkar tänka på och som man tar på sig utan att tveka.

Så vi säger för lekens skull att en snittbil i Sverige drar 10,0 l/100 km. Jag tror den siffran är hög, men vi ger bensinupprorsmänniskorna en ärlig chans. 

På 1.000 mil om året har vi då cirka 17.000 kronor om vi även där drar prislappen till upprorets fördel. 

17.000 kronor om året i bränsle alltså. Skillnaden mot för 15 år sedan när soppan låg på runt 10 kr/lit, vilket de flesta tycker är okej är alltså 7.000 kronor per år. 

Så vi säger att det är 7.000 kronor per år jag behöver spara åt dig för att du ska bli glad, okej?

Det finns flera saker att tänka på här som spar in långt mer än 7.000 kronor per år, och allt handlar om vilken bil du väljer. 

Skatten är en av dem, bara på skatten kan du idag spara in hela din bensinräkning. Min Urus kostar
30.000 kronor per år i skatt, det finns bilar som kostar 1.500 kronor om året. Har du koll på vad din bil kostar i skatt? Var det en faktor när du köpte den?

Däck är en annan sak du inte verkar tänka på. Däck till stora suvar är långt mycket dyrare än till en "vanlig" personbil. Medan ett nytt vinterdäck till en Volvo V70 kan kosta under tusenlappen kan ett suvdäck utan vidare kosta det tredubbla. Där har vi en sak till vi spar in hela bensinpengen på. Tänkte du på det när du köpte din senaste bil?

Servicekostnader. Kollar du upp innan du köper en bil vad den kostar att serva? Många nya helt vanliga bilar är svindyra att serva, och servicekostnader kan skilja från några få tusenlappar upp till över 20.000 kronor för en service som måste göras. 

Det finns fler exempel men det viktigaste som verkar gå människor förbi är värdeminskningen på bilen du kör. Värdeminskningen på en helt vanlig svenssonbil kan utan tvekan vara tiotusentals kronor om året, ibland mer. I min bilbytarfrenesi har jag förlorat miljonbelopp under åren. Det mesta jag förlorat på en bil var 500.000 kronor på tre år. Alltså knappt 200.000 kronor per år. Förstår du då att jag faktiskt skiter i vad soppan kostar?

Den siffran är såklart extrem men titta på Blocket och utbilda dig, det skiljer enormt mellan olika bilmodeller, och ett tapp på 50.000 kronor på en helt vanlig nyare bil är inte ovanligt. 

Så gör dig själv en tjänst. Sluta tänk så mycket på vad soppan kostar, om bilen drar 6,0 l/100 km eller 8,0 l/100 km. Det är försumbart i det stora hela när du äger en bil.

Fokusera på det som är viktigt istället och som du själv kan påverka, nämligen nästan allt – FÖRUTOM bensinpriserna.

Gör du det kommer du sova bättre på nätterna, och vakna på morgonen med mer cash i fickan. Varsågod.

Vad sägs om 30.000 kronor om året i fordonsskatt? Lite värdeminskning på det, sedan behöver du inte bekymra dig om bensinpriset längre.