Ternström: Ferrari kommer att stämma dig för den här synen!

"Han förlöjligade Ferraris varumärke. Folieringen måste bort, annars skulle företaget eskalera ärendet till en stämning".
Annons

Ternström: Ferrari kommer att stämma dig för den här synen!

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


En liten varning: Ferrari kan stämma dig om du använder din bil på fel sätt. Ja, det är faktiskt sant. Två uppmärksammande rättsfall i närtid handlar om precis detta. Ferrariägare använde sina bilar på fel sätt i sin marknadsföring, blev stämda, och förlorade i rätten.

Låter det konstigt? Nja. Låt mig förklara. Det är något mer komplicerat än vad du tror. 

Till att börja med, om du lägger upp bilder på sociala medier med din Ferrari när du använder den är absolut helt okej. Du är stolt över din bil, och postar bilder på den på Facebook och Instagram i olika miljöer. Detta är inget problem för Ferrari. Snarare tvärtom. Du bidrar till den extremt positiva bilden av att äga en av de bästa och dyraste bilarna på jorden. 

Det Ferrari har retat sig på är något helt annat. Vi kan börja med det första rättsfallet. En känd DJ från Kanada, vid namn Deadmau5 (ja, han stavar det så), folierade sin Ferrari 458 Spider i blått med psykedeliska mönster, hans logotyp, och deltog på arrangemang och konserter. Bilen blev snabbt känd som ”Purrari” i medierna. 

Ferrari gillade inte detta. Alls. De ansåg att han förlöjligade Ferraris varumärke och skickade ett argt brev till honom. Folieringen måste tas bort, annars skulle företaget eskalera ärendet till en stämning. Resultatet blev att Deadmau5 tog bort folieringen och sålde sin bil. 

Det andra fallet handlar om en schweizisk kläddesigner vid namn Philipp Plein. Han är ingen liten spelare, utan en rätt känd aktör bland stora märken som Gucci och Prada. Hans stil är burlesk, på gränsen till osmaklig ibland, och mycket populär bland jetset-folket i världen.

Plein hade haft en modeshow i Milano i juni 2017. Där hade modeller poserat med Ferraribilar med hans kläder. Samtidigt hade Philipp Plein-folierade bilar cirkulerat runt Milano. Bilder från modeshowen och på bilarna hade postats friskt på sociala medier, där de fått hundratusentals likes och enorm spridning.

Igen, Ferrari var inte glada. De tyckte deras varumärke hade utnyttjats på ett osmakligt sätt. Ärendet gick till domstol och Ferrari vann. Philipp Plein dömdes att betala tre miljoner kronor i skadestånd. 

Men oj, betyder det här att du inte kan sätta ditt företagsnamn på en Ferrari du faktiskt äger? Svaret är nej. Det är inga problem att sätta ett klistermärke med Johanssons Byggvaruhus på din fina bil. Var inte orolig. Problemet handlar om när Ferrari anser att du går alldeles för långt, utnyttjar varumärket för kommersiell vinning – och det är osmakligt. När det är fult och förlöjligar deras ikoniska stegrande häst. Johanssons Byggvaruhus på en Ferrari du äger är helt okej inom vissa gränser. 

En bil folierad i blått i psykedeliska färger som pushas i medierna, eller ett varumärke vars existensberättigande handlar om skandal, är problem. Ferrari vill absolut inte vara en del av dessa budskap och kommer gå till domstol om du inte lägger av.

De känner att deras varumärke utnyttjas på ett obefogat sätt och kommer att försvara sig till sista blodsdroppen i domstol. Helt korrekt enligt mig. Ingen vill se sitt varumärke förlöjligas eller utnyttjas på sociala medier. 

Det finns ytterligare en situation som du bör vara medveten om. Enligt Enzo Ferrari får Ferraribilar lackas i alla färger en kund vill – utom rosa. Det är därför du inte kan beställa en ny Ferrari i rosa kulör. Alla andra färger går bra, genom Ferraris program Tailor Made. 

Om du däremot skulle köpa en Ferrari och foliera bilen i rosa är du illa ute. Enligt mina källor blir du då bannlyst och kan aldrig köpa en ny Ferrari igen. Så tuffa är de i Maranello. Här kan jag helt hålla med. Vem sjutton vill se en rosa Ferrari på vägen?

Annons
Annons
Rulla till toppen