Ternström: Är det verkligen okej att köra 417 km/h på autobahn?

"Allt var frid och fröjd tills de tyska myndigheterna reagerade. De var inte alls lika imponerade över tjeckens framfart på deras motorvägssystem."
Annons

Ternström: Är det verkligen okej att köra 417 km/h på autobahn?

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Du har väl inte missat? En tjeckisk miljardär har toppat sin Bugatti på autobahn och laddat upp en film på Youtube. De tyska myndigheterna är inte alls glada. Tvärtom – de är skitsura och hotar med fängelse.

Låt oss ta detta från början. Häng med – för nu kommer det gå undan. 

Filmen laddades upp på Youtube den 9 januari i år, och har hittills fått över tio miljoner visningar.

Den känns väldigt professionellt producerad med kameror som visar framåt, instrumentering, samt förare och passagerare. Resan startar från en påfart och det tar inte många sekunder innan hastighetsmätaren passerar 200 blås. Efter viss tvekan trycker föraren gasen i botten och bilen kommer snabbt upp i 300 och sedan över 400 kilometer i timmen, innan visningen stannar på 417. Där släpper föraren gasen och bilen börjar bromsa in. 

Det som imponerar på mig personligen är inte toppfarten, utan hur vansinnigt bilen accelererar. Det går oerhört fort upp till 350 km/h, och det mattas inte av förrän man närmar sig 400. Samtidigt sker detta utan att bilen verkar anstränga sig märkbart. Motorn låter lugn och sansad, och någon egentlig påfrestning kommuniceras aldrig. 

Jag har kört över 300 på autobahn i diverse sportbilar, och då har motorn varit betydligt mer pressad. Höga varv och ibland hjärtskärande högt ljud i kupén.

En häftig film, helt klart. Bland det häftigaste jag sett på länge. Allt var frid och fröjd tills de tyska myndigheterna reagerade. De var inte alls lika imponerade över tjeckens framfart på deras motorvägssystem.

En Oscar? Absolut inte. I stället skulle Radim Passer, som han heter, skickas i fängelse. De resonerar att det absolut råder fri fart på autobahn, men att detta är vårdslöshet i trafik. Att han producerar och publicerar en film från hastighetsrekordet är verkligen inte okej, och de undrar varför han har en racingdräkt på sig när han kör. Vad är det han håller på med egentligen? 

Samtidigt har filmen nästan 8 000 kommentarer och de flesta är inte helt positiva. Många uttrycker sin förskräckelse över bilens framfart.

Radim försvarar sig i ett offentligt brev. Körningen skedde klockan 04.50 på morgonen en söndag. Det var knappt någon annan trafik. Vädret var mycket bra, med god sikt. Det fanns viltstängsel på sträckan. Han hade vänner med radio som stod på varje bro och rapporterade trafik, vänner med radio som körde i filen längst till höger, och kunde varna om någon annan bil var i vänsterfilen. 

Enligt honom själv gjordes detta så säkert som möjligt. Nu återstår det för de tyska myndigheterna att faktiskt åtala honom för något brott. 

Vad tycker du? Tror du de kommer åtala honom? Även om det råder fri fart på autobahn, är det verkligen okej att testa toppfarten på din Bugatti Chiron en tidig söndagmorgon?

Min magkänsla säger att detta kommer att läggas ned. Radim Passer kommer inte åtalas för något brott. Dock måste myndigheterna reagera. Skramla med vapen och hota med fängelse. De vill absolut inte att autobahn blir ett tivoli för miljardärer med dyra bilar. Långsiktigt är detta ett hot mot fri fart på världens bästa vägnät – tyska autobahn.

Annons
Annons
Rulla till toppen