Alrik efter regeringens bidragsfiasko: Sluta strössla tusenlappar!

PREMIUM Alrik: "Varför inte ta tag i problemen istället för att försöka mildra konsekvenserna?"
Annons

Alrik efter regeringens bidragsfiasko: Sluta strössla tusenlappar!

Detta är chefredaktörens ledare från auto motor och sport nummer 7/2022.


Att ge 1 000 kronor i bidrag till alla som äger en bil är lika dumt som att ge 1 000 kronor till alla som köper mat eller kläder.

I vårt fantastiska land har vi, vågar jag skriva ”lyxen”, att ägna mycket tid åt att debattera könsneutrala toaletter, plastpåseskatter, papperssugrör, kartläggning av fågelindivider vid skogsavverkning, förbud att ljuga – som exempelvis att förneka förintelsen, eller så skjuter vi upp ett vägbygge på grund av en(!) snok – och så vidare och vidare.

Missförstå mitt raljerande på rätt sätt. Det är klart att vi ska diskutera och justera detaljer för att göra samhället så bra som möjligt, men bidragsekonomi är absolut fel väg att gå och vi har en hel del större problem som verkligen måste lösas.

Som sjukvård, skola, försvar, kriminalitet, energiförsörjning  och numera också en inflation som kan blir riktigt besvärlig – och som regeringen spär på!

I bilarnas värld måste det dummaste man kan tänka sig vara att skänka ”bensinpengar” till alla som har en elbil. Eller för den delen, en bil. Alla får samma summa oavsett hur mycket man kör och i regeringens värld kör alla som bor i glesbygd mer än de som bor i storstäder och får därför 500 kronor extra. Man kan mycket väl bo mitt emot Konsum och jobba hemma om man bor i Malå, men tvingas köra långt för att komma till jobbet mitt i natten i Malmö.

Men alla ska ju med, det är valår och då ska väljarna få valuta för sina röster. Eller rättare sagt, de partier som vill ge mest bidrag hoppas att de vinner valet.
Fel, fel, feltänkt.

Generella bidrag träffar sällan mitt i prick.

Varför inte ta tag i problemen istället för att försöka mildra konsekvenserna? Som de skenande bränslepriserna, reseavdragen, milersättningen, biodrivmedlen, reduktionsplikten, oljeberoendet, transportföretagens överlevnad, elproduktionen och elöverföringen, inflationen …

Vi tar bränslepriserna först. En uträkning kom fram till att staten får in runt 700 miljoner extra i månaden på de höjda oljepriserna, eftersom momsen är 25 procent på priset. Klirr i kassan!
Men det ska alltså kompenseras med en check på 1 000 till     1 500 kronor och ett sänkt bensinpris på 1,80 – mellan juni och oktober! Så utomordentligt senfärdigt.

Vem vet vad oljan kostar då? Mycket mer än idag, eller mindre? Ska sänkningen bestå om oljan är billigare?

Vore det inte mycket bättre att snabbt, och temporärt, sänka momsen på bränsle? Kör man mycket betyder det mer än för den som kör lite – och så ska det givetvis vara.

Reseavdragen klubbades 2012 och antingen var de för höga då eller för låga nu. Rätt svar är alternativ två och regeringens plan är att höja dessa i januari 2023. Är inte det lite sent?

Milersättningen för egen bil i tjänsten har legat på samma nivå sedan 2009 och många tvingas betala med egna skattade pengar för att göra sitt jobb. Det är riktigt illa för både privatpersoner och företag och i förlängningen även för landets ekonomi. Hur kan en sådan skatteregel ligga orörd under mer än 13 år?

Biodrivmedel är fantastiskt bra om de tillverkas rätt och det är viktigt att vi ökar tillverkningen i Sverige med långsiktiga spelregler. Men i dagsläget tycker jag att vi bör skruva ner reduktionspliktambitionerna (inblandningen i bensin och diesel) till dess oljepriset lugnat sig.

Varför? De höga drivmedelspriserna slår hårt mot exempelvis åkerinäringen och bönderna – där många hotas av konkurs. Kan åkare och bönder höja priserna betyder det ökade priser på allehanda varor vilket ger inflation. Sitter man fast i långa avtal lär konkurserna öka lavinartat – och då lär de behövas massvis med bidrag och folk som administrerar dessa …

Se till att samhället fungerar, så tar vi nya tag när det gäller klimatet längre fram. Elektrifieringen har för övrigt fått en rejäl puff framåt på grund av höjda oljepriser samt insikten att det på många vis är väldigt bra att inte vara beroende av olja och naturgas, inte minst med tanke på vilka länder som oftast får pengarna. Vem vill inte köra elbil nu? (När man till och med får bensinbidrag.)

”I krislägen måste man ta snabba beslut som gör skillnad …”

Elproduktionen måste givetvis öka snabbt. Förenkla tillståndsärendena och varför inte mer stöd till nya stora investeringar? Volvo/Northvoltbatterifabriken som planeras i Göteborg får för övrigt inte stupa på elbrist och att det bor ödlor och snokar på området. Människor tvingas ofta flytta på grund av jobb. Det känns rimligt att snokar får hjälp att flytta om vinsterna för samhället är stora. Eller?

I krislägen måste man ta snabba beslut som gör skillnad. Pausa det höga skatteuttaget, sluta strössla bidrag för att vinna val och se till att det svenska samhället fungerar – utan bidrag.

Annars sitter vi snart där med matbidrag – bostadsbidragen till barnfamiljer ska för övrigt höjas temporärt …

När min tusenlapp kommer ska jag för övrigt skänka den till UNHCR. För vissa bidrag behövs.

Annons
Annons
Rulla till toppen