Peder: Tesla är världens snabbaste och bästa bil!

"Vår relation är lite knackig, inte så mycket på grund av bilarna som på grund av dess något fanatiska ägarbas. Men det är slut med det nu."
Annons

Peder: Tesla är världens snabbaste och bästa bil!

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Ni som har läst den här tidningen ett tag vet att jag ibland kanske har skrivit om Tesla i lite mindre smickrande termer ett par gånger. Eller inte bara ett par gånger kanske. Vår relation är lite knackig, inte så mycket på grund av bilarna som på grund av dess något fanatiska ägarbas.

Men det är slut med det nu. Igår när jag satt och slöbläddrade på Facebook dök nämligen en artikel upp från mina kompisar på Tesla Club Sweden som ändrade allt det där. Rubriken löd ”Tesla Model 3 satte banrekord på GTR Motorpark”.

GTR Motorpark är banan utanför Eskilstuna där jag har kört mitt stora barnevent varje år. Man skulle kunna säga att det är min hemmabana.

På mitt event har några av världens (innan gårdagens artikel vill säga) snabbaste bilar varit med. Specialversioner av McLaren, Porsches alla tänkbara GT-modeller inklusive ett helt gäng GT2 RS, Ferraris värstingar, en av dem nya 1 000-hästars SP90, och tre Lamborghini Aventador SVJ bland annat. Säg en bil som ploppar upp i huvudet och den har varit med på eventet. Dessutom i många fall körda av några av Sveriges bästa chaufförer som har tävlat i olika klasser, även internationellt.

Men ingen av dessa har rått på en helt original Tesla Model 3. På en bana där inte bilen riktigt kan utnyttja sin acceleration då banan är pytteliten och svänger hela tiden. Så det är kurvhastighet som helt avgör om man ska få en bra tid eller inte. Bilen måste ha världens i särklass bästa chassi med andra ord, och säkerligen en demonförare bakom ratten.

Nej, Teslan behövde inte ens en erfaren chaffis. Enligt artikeln var det banpremiär för den säkert mycket trevliga men något omdömeslöse ägaren (alla Teslaägare är naturligtvis något omdömeslösa, inget ont om just denna). Han berättar att han i och för sig har kört hyrcart några gånger men utöver det var det första gången han var i närheten av en bana. Helt otroligt.

Det som Teslaklubben har använt som facit när de säger att de slagit banrekordet är ett rejsforum där man som inbiten banräv kan skicka in tiderna man gjort för att jämföras med andra.

Den tidigare rekordhållaren på GTR Motorpark som nu snuvats på sitt rekord med en hel tiondel var en, håll andan, BMW 135i. Förutom denna BMW är det efter Teslaklubbens träff bara Teslor på topp 5-listan. På sjätte plats i gatdäcksligan som man refererar till ligger en Toyota Celica från 1990 med 220 hk om jag räknade rätt. Mind blown. Teslorna kickade en Celica med 220 hk från topp 5. Respekt.

”Det är naturligtvis bullshit. Vem som helst inser att det här är trams.”

Då kan man ställa sig frågan varför jag inte redan sprungit och köpt mig en sådan här rackare. Svaret är enkelt. Det är naturligtvis bullshit. Vem som helst inser att det här är trams.

Ja, det stämmer, enligt raceforumet rejsa är det den snabbaste bilen som kört på GTR, men ödmjukheten i att det just är den snabbaste tiden i ett litet raceforum försvann i artikeln.

Där pratas det bara om Teslas överlägsenhet, artikeln avslutas i fet text med orden ”Erfarna racingförare som lagt ner många timmar på att trimma och bygga om sina Audi, BMW, och andra avgasbilar har varv efter varv försökt få så bra tider som möjligt på GTR Gröndal, och så kommer det ett gäng nybörjare med sina Teslor och slår banrekord för orginalbilar på första försöket. Vänta bara tills vi börjar bygga om våra bilar och slänger på slicks.” 

Problemet är att alla som någonsin har satt sin fot på en bana förstår att det här är larv, men medlemmarna i Tesla Club Sweden som läser artikeln, och som ni andra snart måste ta dessa diskussioner med (eller snarare emot), förstår det inte. De tror att de har köpt den snabbaste bilen som går att köpa. Snabbare än alla Ferrari, Porsche och Lambo som finns.

”Åk dit med en bil och bevisa det istället”, kanske ni säger nu. Nej, det finns ingen anledning, prestigen i att överbevisa något sådant här som alla förstår är knas är inte tillräcklig. Jag nöjer mig med att skriva den här arga krönikan så får det vara bra med det. 

Men jag har ett råd till er som nu går och slår er för bröstet och berättar för alla som orkar lyssna om hur överlägsen er Tesla är mot världens alla sportbilar. 

Sätt er ner igen!

Annons
Annons
Rulla till toppen