Peder: Varför känns det som alla bilverkstäder i Sverige är värdelösa?

"Så skärpning säger jag till alla bilverkstäder där ute, ni sitter uppenbarligen på en guldgruva full av både pengar och PR om ni gör saker rätt."

Peder: Varför känns det som alla bilverkstäder i Sverige är värdelösa?
”Att inte kunna erbjuda felsökning som tar fem minuter förrän om sex veckor är i mina ögon helt bedrövligt”, skriver krönikören.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


För någon månad sedan var jag och Alrik förbi Tesla och lämnade tillbaka en pressbil. Då stod det två arga Teslakunder där och pratade med en kundmottagare och undrade varför deras bilar aldrig blev lagade och varför delarna inte kommer någon gång.

Någon stackars taxichaffis väntade på ett nytt batteripack som aldrig kom och den andra hade också något generalknas som den något luttrade kundmottagaren inte kunde svara på när det skulle bli åtgärdat. 

Jag gottade mig lite i det och tänkte att det här är ju ett Teslaproblem. Ha, där fick ni för att ni köpte Tesla.

Men jag får nog backa lite på det. Bara ett par veckor senare har jag en vän som får problem med sin Peugeot, motorlampan börjar lysa och hon vågar inte köra vidare. Som tur är stannar hon precis utanför en Mekonomenverkstad.

Om en vecka kan vi felsöka, meddelar verkstaden när hon pratar med dem. En vecka? En vecka för att stoppa i datorn i bilen och kolla vad det är för felkod? Helt sjukt, tänkte jag och drog ner till J Bil i Upplands Väsby som säljer Peugeot.

Där kunde de felsöka om sex veckor. Vad är det som händer? En enkel felsökning på en bil idag innebär att man stoppar i en datorsladd i ett hål i bilen och kollar vad det kommer ut för felkoder. Självklart kan det krävas mer undersökning i vissa fall, men i vissa fall inte. Så att inte kunna erbjuda felsökning som tar fem minuter förrän om sex veckor är i mina ögon helt bedrövligt. 

Efter de här upplevelserna har jag pratat med lite folk och alla som har någorlunda nya erfarenheter av verkstadsbesök säger samma sak, oavsett om bilen är ny eller begagnad. Verkstadstiderna är rena skämt.

Vad beror det här på? Beror det på att alla nya bilar har mycket fler fel än förr? Det har vi pratat massor om i Förnuft & Känsla, eller beror det på att det inte går att få tag i vettig personal?

Man tycker att bilfirmor borde vara jätteintresserade av att ha en väl fungerande eftermarknad, dels för att man tjänar en massa pengar på det, dels för att man upprätthåller en bra servicegrad för det bilmärke man säljer så att kunderna vill köpa en bil till av en istället för att prata skit om en så fort de får chansen. 

Jag förstår att delar ibland fortfarande påverkas av pandemier och materialbrist, men kom igen, en felsökning så man vet om man ska kasta bilen eller bara släcka lampan och åka vidare tycker jag att man kan kräva av dem inom en väldigt rimlig tid.

Jag blev till exempel jätteglad när jag hade min AMG G63 inne på koll och Mercedes hörde av sig och sade att trots det väldigt dramatiska felmeddelandet i displayen var det bara att starta om datorn och åka vidare.

Det faktum att de tog 10 000 kronor för att ge mig den upplysningen har jag redan avhandlat i en annan krönika

Så skärpning säger jag till alla bilverkstäder där ute, ni sitter uppenbarligen på en guldgruva full av både pengar och PR om ni gör saker rätt. Era varumärken påverkas dessutom vansinnigt negativt om ni inte sköter servicedelen ordentligt. Men det borde ni veta redan, därför är det ännu konstigare att ni inte gör det bättre.

Gör om, gör rätt!