Julia Brzezinska: Bilarna som ökar i värde

"Bilar tappar uppemot 30 procent av nybilspriset så snart de rullar över tröskeln till bilhallen. Men det finns faktiskt bilar som är just sparbössor, precis som det finns konst, smycken och antikviteter som handlas som investeringar."
Annons
Annons
Julia Brzezinska: Bilarna som ökar i värde

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


En bilhandlare jag känner säger ofta ”det är ju ingen sparbössa du köpt” när kunderna muttrar över att inbytespriset på deras bil är för lågt. Och i många fall stämmer det. Bilar tappar uppemot 30 procent av nybilspriset så snart de rullar över tröskeln till bilhallen. Men det finns faktiskt bilar som är just sparbössor, precis som det finns konst, smycken och antikviteter som handlas som investeringar. 

Men varken Picasso, Ferrari 250 GTO eller kungliga juveler dyker upp på Blocket. Tyvärr. De allra finaste bilarna får aldrig se dagens ljus, utan handlas av duktiga bilmäklare ”off market”.

Genom åren har jag stött på dem i mitt jobb. De är ofta lågmälda. Nördiga. De reser kors och tvärs över världen med stetoskop och lackmätare i portföljen för att bedöma skicket på olika dyrgripar. Fast det främsta arbetsredskapet har de i huvudet. 

Deras digitala telefonböcker är feta, till brädden fyllda med nummer till bilsamlare. Bilhistoriska arkiv, restaurationsavdelningar och museum finns på speed dial. Bilar som ska till amerikanska kunder ”lagras” i väntan på sin 25-årsdag, då det blir mindre omständligt att exportera dem. Men framför allt har de erfarenheten, blicken och kunskapen om de små detaljerna som avslöjar bilens äkthet. De vet hur smörjnippeln till bromsoken på en Porsche 964 ska se ut i originalskick. De rabblar Porsches färgkoder som ett rinnande vatten.

Vilken nyans av rött sade du? Carmine, Cassis, Ruby, Signal, Polo eller Burgundy?

Eller varför inte den gröna och blå färgskalan som gör en tokig av begär? Mint Green får i alla fall mig på fall. Men Fern Green, Fjord Green, Ice Blue Metallic och Aquamarine Blue är också trevliga. Det kan vara så att bilmäklarens kund, sultanen av något emirat, vill skicka presenter till sina älskarinnor. 

Det ska vara en 964 i Apricot Beige till Margareta i Gribbylund och en 930 i Viola Pearl till Allegra på Hawaii. Eller vänta, hon kanske ska ha den mer extroverta Rubystar Red?

Ja, ni förstår. Beställningarna är väldigt specifika och inte sällan kan affärerna ta flera år att ro i land. Ägarna vill inte sälja. Inga problem. Köparna höjer sina bud. Ägarna vill fortfarande inte sälja. 

Allt har ett pris, gormar kunden och drar till med en miljon till.

Ja. Så kan en vanlig jobbtisdag se ut för en bilmäklare. Om du liksom jag njuter av de sista lata dagarna på semestern, surfa då in på den svenske ”Ferrari-kungen” Filip Larssons nya satsning Motikon.

Om du bor i närheten av Uppsala, åk dit och fråga snällt om du får gå upp på övervåningen. Där finns åtminstone en handfull av nyss nämnda Porschekulörer på display. Och några av de mest ikoniska japanska sportbilarna som någonsin byggts. En mörklila Nissan Skyline GT-R Nismo 400R.

Annars kan du beundra den fina samlingen av Ferrari Testarossa som står där på lagring. Larsson har nämligen fått tillfälligt säljförbud av konkurrensskäl, sedan han sålde Autoropa i höstas. 

Orkar du inte ta dig upp ur hängmattan kan du alltid lägga ett bud på någon bil på den nystartade svenska bilauktionssajten Bidders Highway eller Collecting Cars. Eller varför inte memorera alla Porsches PTS-färger som går att beställa till din splitternya 911?

Men kom ihåg, ”det är ingen sparbössa” du köpt. Eller? I fallet Porsche verkar det faktiskt vara just så. Eller ring en bilmäklare och be honom hitta en åt dig. Jag önskar mig en Porsche 930 i färgen Moonstone.

Världen behöver mer rosa!

Annons
Annons
Rulla till toppen