Peder: Är el det dyraste bilbränslet?

"Jag hoppas på en framtid där elbilsmaffian fortfarande kan stå och skrika fossilmuppar åt oss som fortfarande har en bil man måste tanka på macken. För om inte elbilsmaffian skriker åt mig längre kommer det inte att vara lika kul att skrika åt dem."

Peder: Är el det dyraste bilbränslet?

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Jag följer elprisdiskussionerna precis som alla andra i det här landet just nu. Det har väl knappast undgått någon att det varnas för rekordhöga kWh-priser i vinter, på den nivån att människor är oroliga för huruvida de har råd att bo kvar i sina hem.

Det är en vidrig verklighet att vanliga arbetande svenskar ens ska behöva tänka på en sådan sak på grund av en vansinnig elpolitik. Men det är verkligheten vi lever i just nu, känns det som.

Samma verklighet som de hushåll som har belånat sig maximalt för att ha råd med sitt boende, som nu sitter och skakar tänder för att räntorna går upp. Jag är en av dem. Visst, man kan säga att alla borde ha större marginaler men jag tror väldigt få tänker så långt, alla jag känner mer eller mindre frågar banken hur dyrt hus de kan köpa, sedan köper man ett för det beloppet eller väldigt nära.

Ger banken ett lånelöfte på åtta miljoner så tror jag väldigt få köper ett hus för fyra. I alla fall i världen jag lever i, man anpassar sina utgifter efter sina intäkter helt enkelt.

Allt det här kommer naturligtvis att påverka hushållens ekonomi helt brutalt. Så till den grad att man måste göra eftergifter för att helt enkelt ha råd att leva. Jag kan ta mig själv som exempel även här. 

Så vad ska man göra för att downsiza? Det man vill ha bort är naturligtvis sina fasta kostnader, och de flesta av de fasta kostnader man har är just fasta, de är inte helt enkla att få bort.

Men ett sätt att spara pengar är ju att till exempel köpa en bränslesnålare bil. Kör man ett par tusen mil om året blir bränsleräkningen betydande, och kan man minska den gör det naturligtvis skillnad. Jag tror att många som har köpt elbil tänker så. Det är lugnt, jag kan köpa en dyrare bil än vad jag har tänkt för att omkostnaderna kommer att vara mycket lägre.

Istället för att lägga 3 000 kr på diesel eller bensin i månaden är jag säker på att många har tänkt att jag lika gärna kan lägga det på ett lån och köpa en dyrare och finare elbil som är nästan gratis i drift. 

Vad händer med de människorna nu? Räknar man snabbt kommer ju el att vara det dyraste bränslet framöver. De hotar med priser upp emot 10 kr/kWh, det betyder att en snitt-elbil kommer att kosta cirka 20 kr milen att ladda.

Tar man storsäljande Volvo V90 som exempel på en dieselbil drar deras D4 4,5 l/100 km, vilket idag är en milkostnad på cirka 10,50 kr trots skyhöga dieselpriser. Alltså nästan hälften om elprisprognoserna slår in.

Nu kanske ni tror att jag som "elbilsskitpratare" är lite skadeglad nu. Nej, det är jag faktiskt inte, för den här ekonomiska härdsmältan ligger alldeles för nära mig själv för att jag ska kunna njuta av att någon med en elbil som har stått och skrikit högt om att alla som kör fossilbilar är knäppa i huvudet för att de betalar för något som man kan få mer eller mindre gratis, nu betalar dubbelt så mycket i milkostnad som den han skrikit åt. 

Jag hoppas istället att prognoserna inte slår in. Jag hoppas på en framtid där elbilsmaffian fortfarande kan stå och skrika fossilmuppar åt oss som fortfarande har en bil man måste tanka på macken. För om inte elbilsmaffian skriker åt mig längre kommer det inte att vara lika kul att skrika åt dem.