Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Hur vi 2022 kan ha en lagstiftning som tillåter ungdomar att köra A-traktorer på allmän väg utan bälte – till och med flera obältade personer på en och samma sittplats! – med sommardäck på vintern. Det är en gåta.
Att det dessutom är väldigt lätt att manipulera hastighetsspärren är också en skandal.
Nu ska äntligen de här tre områdena ses över med ny lag. Men man glömmer det viktigaste och ser förbi det självklara.
Hastigheten först. Visst har man rätt i att högre hastighet ger värre skador vid en krock, men A-traktorer är ombyggda bilar som innan de konverterades ansågs säkra. För omgivningen är det givetvis mycket farligare om bilen kör i lite högre hastighet, men ska vi släppa ut ungdomar på vägarna som vi inte anser kunna klara av en hastighet på 45 km/h?
Jag tror snarare att den låga hastigheten på 30 km/h kan skapa farliga situationer och inspirera till trimning – till mycket högre hastigheter. Och var finns logiken till att mopedbilar som i grunden är mindre säkra än de flesta personbilar som byggs om till A-traktorer ska få köras i 45 km/h?
Det man tyvärr snubblar förbi i utredningen är utbildningen av förarna, som ska ”förbättras” och kunna ”genomföras på fyrhjuliga fordon”. Idag krävs AM-behörighet som tas med moped.
Varför kräver man inte riktig körkortsutbildning för alla som ska köra mopedbil eller A-traktor? Varför släpper man ut ungdomar – som ofta kan vara riskbenägna – i trafiken med sämre utbildning än de myndiga personer som får köra riktiga bilar?
Är svaret ”eftersom fordonen är så långsamma” undrar jag om man verkligen tänkt färdigt. Ungdomar ska alltså ut i trafiken i mindre säkra fordon och med sämre kunskaper än alla andra eftersom de inte får köra mer än 30 och 45 km/h? Speciellt när vi vet att det manipuleras väldigt mycket och att många kör i mycket högre hastigheter.
Visst betyder en riktig körutbildning att det blir dyrare för ungdomarna (föräldrarna), men kostnaden kommer ju ändå om två-tre år. För säkerhetens skull, både barnens och omgivningens, är en riktig körutbildning med säkerhetsutbildning och uppkörning den minsta olycksfallsförsäkring vi kan kräva.
Alltså, höj hastigheten till 45 km/h och kräv ett särskilt körkort!