Peder Karlsson: Teslas prissänkning, var är protestmarscherna?

"Jag tycker inte man får bete sig hur som helst mot sina kunder, och bete sig är precis vad Tesla gör."

Peder Karlsson: Teslas prissänkning, var är protestmarscherna?
Teslas rejäla och plötsliga prissänkning den 13 januari har inte lett till någon märkbar ilska i Sverige. Konstigt, tycker krönikören.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Förra veckan kom nyheten att Tesla chocksänker priserna på Model Y och Model 3. Model 3 sänktes med ca 100 000 kr och Model Y med hela 150 000 kr!

Procentuellt helt fantastiska sänkningar av redan populära bilmodeller som säkert kommer att göra att de tar ett ännu starkare grepp om elbilsmarknaden. Det är inte första gången Tesla gör så här, de har genomfört enorma sänkningar förr.

Då skrev jag frågande om hur människor fortfarande vågar köpa dem, andrahandsvärdet blir ju väldigt svårhanterligt och de som köpt strax innan prissänkningen har ju dragit en rejäl nitlott, och även om Teslaköpare är lite knäppa från start så är det ju ändå människor vi pratar om, ingen förtjänar en sån pungspark riktigt.

Men kritiken uteblev och folk fortsatte köpa dem. Detsamma verkade gälla bilfirmor, man fortsatte gladeligen att byta in dem för att sälja vidare. Kommer detsamma att ske nu? Jag begriper inte riktigt.

Var är protestmarscherna? Var är ni som fick er nya Tesla för två veckor sedan? Även om ni är nöjda med bilen, kommer ni att köpa en igen när de precis spottat på er? Var är ni bilhandlare? Hur mycket avskrivningar har ni varit tvungna att göra idag när det visar sig att ni har köpt in era beggade Teslor för mer än vad en ny kostar? Kommer ni att fortsätta handla med varumärket eller kommer ni att säga tack men nej tack när nästa filur kommer och vill byta in sin ögonsten mot något annat?

Jag är naturligtvis inte negativt inställd till lägre priser. Det är jättebra att de blir tillgängliga för fler och att de sätter press på konkurrenterna.

Snart har även jag råd med en, förhoppningsvis. Allt tyder på att elbilar är bra mycket billigare att tillverka än fossilbilar och det borde förr eller senare avspegla sig på prislappen, inte bara på Teslor utan på alla elbilar.

Men jag skulle ha blivit fullständigt rasande om jag var en av dem som precis hade köpt en. Jag skulle ha kastat ut varumärket för all framtid om jag var handlare, för det går inte att lita på prissättningen och därför är det omöjligt att värdera de begagnade.

Jag tycker inte man får bete sig hur som helst mot sina kunder, och bete sig är precis vad Tesla gör. Sen kan man dividera om det är prissänkningen som är det dumma eller att de har mjölkat ur så många som möjligt det högre priset innan de sänker det.

För den här sänkningen har de såklart vetat om väldigt länge att de ska göra.

Men de verkar få göra vad de vill. Under auto motor & sports inlägg om ämnet på Facebook är det just nu närmare 500 kommentarer. Ingen av dem är av en sur Teslaägare eller en begagnathandlare som har fått nog.

Så antingen är Teslaägare så rika att de skiter i en sån här sak, eller så är de extremt toleranta. Jag gissar på det andra.

Man behöver vara lite mer än medeltolerant om man ska ha en elbil/Tesla från första början, tänker jag. Jag är inte så tolerant, så jag väljer ett annat varumärke. Ett tag till i alla fall.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.