Peder: Vad köper elbilsägare på mellandagsrean? Hus?

"Då är det ju enkelt att sitta bakom tangentbordet och spela Allan och berätta att man inte bryr sig att man förlorade 150 000 dagen innan, för det gjorde man helt enkelt inte."
Annons

Peder: Vad köper elbilsägare på mellandagsrean? Hus?

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


I min förra krönika skällde jag i vanlig ordning lite på Tesla, eller inte på Tesla utan snarare på Teslaägarna. Anledningen den här gången var att jag blev förvånad över avsaknaden av klagomål från befintliga ägare på Teslas enorma prissänkning på Model Y och 3.

Model 3 sänktes med cirka 100 000 kr och Model Y med ännu mer, cirka 150 000 kr billigare blev den över en natt, vilket totalt sabbar andrahandsvärdet på de bilar som redan rullar på våra vägar.

”Jag kan inte begripa att jag inte har hört mer gnäll …”

Jag var tydlig med att tala om att jag naturligtvis välkomnar billigare elbilar, det är jättebra att fler får råd att köpa en ny bil om de vill, men jag kan inte begripa att jag inte har hört mer gnäll från de som redan köpt. De facto har de ju åkt på ett brutalt värdetapp från en dag till en annan på grund av ett strategiskt beslut av en företagsledning.

Att ett företag behandlar sina kunder så är naturligtvis ett medvetet val och det påminner mig om min tid i telekombranschen. Befintliga kunder är fullständigt ointressanta. Nya pinnar in är det enda som betyder något.

Det är jättegulligt att vissa av er verkligen fortfarande ser Musk som en frälsare som bara vill världen väl. Men Tesla är ett vinstdrivande företag med massor av aktieägare, och de aktieägarna förväntar sig vinst och framför allt tillväxt. Inget annat. Precis som alla andra publika bolag.

För att få en tydligare bild över vad folk tyckte och tänkte gick jag in och läste kommentarerna på sociala medier efter att krönikan släpptes där, och det var spridda skurar som vanligt.

Många elbilsägare avfärdade det jag skrev efter att ha läst rubriken och hade uppenbarligen inte läst texten, men några trogna Teslaägare var faktiskt heligt förbannade och trötta på företagets påhitt och tittade aktivt efter ny bil.

Men de flesta var hur lugna som helst. Någon konstaterade att ”vi elbilsägare” är lite mer sansade än Peder och hans anhängare från bensinupproret.

Någon använde logiken att det blir ju inget värdetapp för att nästa bil jag köper är ju billigare. Det blir ett frågetecken från mig på den ekonomiska uträkningen, men men.

Men oroväckande många kommentarer hänvisade till att det här var en parentes och hur normalt som helst. Ett stort antal kommentarer hänvisade till mellandagsrean. Ska man bli sur för att det man har köpt realiseras i mellandagarna? Det kan man ju inte bli?

Nej, det kan man inte. Men vad i hela friden köper ni på mellandagsrean för att kunna göra den jämförelsen? Ett hus?

”Den typen av kommentarer lyser av total ekonomisk frånkoppling”

Efter boendet är en bil ofta ett hushålls absolut största investering. En prissänkning på 150 000 kr kan knappast jämföras med att kylskåpet man precis köpt sänks 500 kr under mellandagarna. Den typen av kommentarer lyser av total ekonomisk frånkoppling för mig.

Det var då jag själv insåg svaret. Total ekonomisk frånkoppling har man nämligen bara av två anledningar. Antingen är man stormrik eller så är det inte man själv som står för fiolerna, och jag gissar att det inte är jättemånga stormrika som väljer Model Y eller Model 3, jag ser dem snarare som mellanchefspulkor.

Så utan att ha undersökt det eller kollat någon form av statistik inser jag att dessa jeppar inte har betalat sin bil själv. De har tjänstebilar. Det är deras chef som har betalat för deras Tesla och därför skiter de fullständigt i hur prissänkningen påverkar andrahandsvärdet.

Då är det ju enkelt att sitta bakom tangentbordet och spela Allan och berätta att man inte bryr sig att man förlorade 150 000 dagen innan, för det gjorde man helt enkelt inte.

Annons
Annons
Rulla till toppen