Cathie Björk: Storleken har betydelse!

”Till skillnad från Peder har jag kvar min cybertruckreservation … Jag vill nämligen ha en riktigt stor badass fultruck som är totalt värdelös i en stad.”
Annons

Cathie Björk krönika vinjett
Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

När du föddes var en våg och en måttstock bland det första du kom i kontakt med. Från den dagen har livet rullat på med ett ständigt jämförande. Vem fick mest? Vem är störst? Vem är snabbast? Vem fick bäst betyg? Vem har högst lön?

Detta fenomen återspeglar sig också mer än någonsin i det vi kan kalla för Bilindustri 4.0. Skillnaden är att måttstocken nu har förändrats.  

Teknikrelaterade frågor som för mindre än ett årtionde sedan inte var ett problem är nu ständigt aktuella eftersom kundernas krav och en snabbt föränderlig bransch driver biltillverkare och OEM-företag ut på otrampade stigar. Dessa förändringar ger otroliga möjligheter till tillväxt och innovation. Det stora kruxet är hur FoU-pengarna ska fördelas på ett effektivt sätt.

Det är också därför vi nu ser närmare hundra kinesiska bilföretag som söker lyckan. Några letar sig även ut på den globala arenan. Endast ett fåtal kommer till slut att överleva. Till slut hänger allt egentligen bara på en sak. Tjänar du pengar? Man brukar rekommendera folk att köpa den bil som ger mest pang för pengarna. Där blir kineserna grymt farliga.

Men ett stort MEN är om just det märket du köper finns om fem år? Skulle jag själv lägga över en halv miljon på ett bilmärke som inte tjänar pengar? Nix.

Det spelar nämligen ingen roll om en biltillverkare har den mest exklusiva, snyggaste, snabbaste, billigaste och säkraste bilen. Om biltillverkarens konto töms varje dag, vecka, kvartal och år, då överlever de inte på sikt. Det spelar ingen roll om man bygger designstudios på månen, har guldfärgade bilbälten eller erbjuder snabba batteribyten.

Tjänar man inte para är man körd. Polestar, ett förhoppningsbolag för många svenskar, gick 186 000 kronor back på varje bil 2022! Finns de ens kvar 2030? Det bestämmer Geely. 

Precis som i uttagningen inför SM i fickpingis på EPA-parkeringen (eller annan valfri extremsport) har inte heller alla biltillverkare samma förutsättningar för att lyckas. Den kan vara kort, tjock, lång eller smal. För biltillverkarna handlar det däremot om talanger, innovation, skulder, volymer och effektivitet. Även här har alla olika förutsättningar. Det finns ingen enkel gyllene formel för att hamna överst på pallen i racet Bilindustri 4.0. 

Däremot är jag rätt säker på att man måste rekrytera världens bästa mjukvaruingenjörer. Dessa måste sedan samarbeta intimt med övriga teknikingenjörer. Till på köpet ska dessa människor även utveckla underleverantörerna så att dessa arbetar i samma föränderliga takt.

Med pandemier, leverantörskaos och annat geopolitiskt tjafs är det mer än någonsin extremt viktigt att man tar kontroll över sin produktion och sina flöden. Att sänka sina egna marginaler för att tier ett till sex (underleverantörerna) också måste tjäna pengar är inte längre ett vinnande koncept. Man måste dessutom nå stora volymer för att kapa kostnader. Kan man inte ständigt effektivisera och förenkla fabriker för att spara tid och pengar, samt minska miljöavtrycket genom effektivare byggteknik, är man inte den som överlever bilbyggandets nya ädla konst efter 2030.  

Och slutligen. Till skillnad från Peder har jag kvar min cybertruckreservation jag gjorde 2019. Jag vill nämligen ha en riktigt stor badass fultruck som är totalt värdelös i en stad. Hur ska man avundsjukt projicera något likt Walmart-bilden här ovan på mig? Pattförlängare? Sillis-substitut? Jag hoppas att kreativiteten kommer att flöda i kommentarsfältet.

Jag tror också att en del aldrig kommer att förstå fordonsentusiasmens många parametrar där störst, starkast och fläskigast faktiskt spelar en viktig roll för en del. 

Så jo, storleken har betydelse! 

Annons
Annons
Rulla till toppen