Är räckviddsångest fel fokus när du ska köpa elbil?

Krönikören tipsar: Det här ska du tänka på i stället när du ska köpa din första elbil.
Annons

Cathie Björk krönika vinjett
Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

Varför envisas bilrecensenter med att göra räckviddstester på elbilar? Ni vet sådana där ”vi körde den tills den dog”-tester. Är det inte förbrukningen per mil man borde fokusera på i första hand? Åtminstone om man betalar för elektronerna ur egen plånbok och kör mest hemmavid.

Elbilens räckvidd har mycket med batteriets storlek att göra. Men störst är inte alltid bäst. En Hummer-elbil kan vara imponerande på många sätt. Att GM sålde hela två exemplar under Q1 2023 måste vara rätt imponerande … dåligt. Med sitt 212 kWh stora batteri kommer den 53 mil enligt amerikanska EPA. Konkurrenten Rivian R1T kommer elva mil längre med ett batteripack på 180 kWh. Tesla Model S LR som är en energieffektiv lite större elbil kommer någon mil längre än R1T med ett 103 kWh stort batteripack. Olika typer av bilar javisst, men ni förstår poängen. 

Batteristorleken är trots allt viktig för räckvidden, men den hänger intimt ihop med energieffektiviteten. Inte bara för dig, utan även för de som bygger bilar. Om du som biltillverkare måste köpa 20–40 procent mer batterier för att du konstruerat en onödigt tung och energitörstig elbil kommer detta givetvis återspegla sig på prislappen.

Denna prislapp kommer att avgöra vilka volymer du kommer sälja. Volymerna avgör i sin tur hur du kan utnyttja skalfördelarna. Kommande årtionden kommer att handla om just detta. Jag kallar det ”The Purge” för er som gillar film.

Själva definitionen och måttstocken för en effektiv bil med förbränningsmotor har alltid varit hur mycket den drar per mil. Inte hur stor tank den har. En bensinare som ligger under 0,5 liter per mil får anses vara bensinsnål. Hade man istället börjat ange hur långt man kommer på en tank och jämfört en Opel Insignia diesel som kan komma 200 mil på en tank mot en Renault Clio TCe 90 Sport är skillnaden stor.

Den lilla Clion drar närmare 0,7 liter milen i verklig förbrukning och rymmer endast 42 liter i tanken. Vad säger det? Jo, att man får tanka Renaulten oftare än Opeln på Europaresan. Räckviddsångesten måste också vara brutal i Renaulten med ICE-mått mätt? Jag hade ändå valt trecylindrigt. För ljudet kanske?

Räckvidden spelar större roll för elbilar och det är kanske anledningen till att fokus hamnat på just detta. Kort räckvidd ger fler långa stopp på vägen till Calles i Tyskland. Ångesten som kommer på hemresan när elbilen väger 350 kg mer och man har motvind blir än mer brutal än i Renaulten. Nu är det hemskt svårt att packa en Clio med 350 liter öl, men du fattar. Räckvidden i elbilar spelar större roll för psyket än i ICE-bilar. Åtminstone ett tag till. 

Till vardags är räckvidden dock helt ointressant oavsett drivlina. Detta eftersom majoriteten av den dagliga bilkörningen är under tio mil för de allra flesta. Det finns dock några saker att tänka på för dig som ska köpa din första elbil:

1) Bilens energieffektivitet avgör hur mycket du får betala per mil över ett år. Liter per mil är nu istället kWh per mil. Fokusera inte bara på räckvidden då batteristorleken kan lura dig hur effektiv bilen är.

2) Hur ofta kör du långt? Det är på långresan som varje hemmaladdad elektron är extra intressant eftersom du kanske kan slippa ladda dyrt om du har en bil med lång räckvidd. En bra elbil laddar idag med en effekt på över 200 kW i början av snabbladdningen. Viktigt på långresan om man inte älskar att fika ofta.

3) Batteriernas räckvidd minskar med åren. Normal degradering är runt 6–10 procent efter 4–5 år. Sedan planar degraderingen ut och går långsammare. Ett större batteri i en energieffektiv elbil minskar risken för obekvämt låg räckvidd vid långresor även efter tio år, speciellt vintertid då kylan sänker räckvidden ytterligare. Värmepump har alla elbilar som har ambition att vara energieffektiva året om. Kosta på dig det.

4) En bra och energieffektiv elbil drar inte mer än 1,5 kWh per mil sommartid. På vintern är förbrukningen runt 2 kWh. Det springer dock iväg ännu mer med förvärmning och avfrostning innan körning. Då kan korta resor lätt hamna på 3–4 kWh per mil. Men då skrapar du aldrig mer en isig ruta. Rätt skönt.

5) Marknaden består av en hel del elbilar som är mindre energieffektiva. Detta beror på designen och vikten, samt hur energieffektiv elektronik man har. Även bilens mjukvara spelar roll. Research är viktigt innan man investerar en halv miljon kronor eller mer. Läs våra tester, kika på YouTube eller googla fram information. 20–50 procent högre förbrukning än 1,5 kWh på vissa modeller sommartid är inte ovanligt.

Sist men inte minst: Förbered dig på en ny och rolig körupplevelse. Elbilskörning är rätt förförande i början. Oavsett bilmärke. Så provkör många. 

Annons
Annons
Rulla till toppen