Shanghai är bilindustrins nya epicentrum

PREMIUM ”Om du tror att övergången till elbilar är den 'gamla bilindustrins' största problem lever du i en ljusblå drömvärld.”
Annons

alrik ledare

Detta är chefredaktörens ledare ur auto motor & sport nummer 10 år 2023.

Hjärnan laggar som när man sitter i en alldeles för stark elbil som accelererar från stillastående.   

Processorkraften räcker inte till.

Men jag sitter i en buss som knappt rör sig framåt och inser att bilindustrins epicentrum är denna motorväg in mot de centrala delarna av Shanghai. Var de nu är i en 28-miljonersstad?

Det är just här och för detta som bilvärlden utvecklas. Efter 38 780 steg under två dagar på världens största bilsalong är jag svettig, utpumpad av 30-gradig värme, överrumplad och nyfiknare än någonsin. Samt förbannat frustrerad över att jag inte hunnit se alla nya bilar!

Över 100 nya bilmodeller har visats på 360 000 kvadratmeter och 70 av dessa var elbilar. Mässan kommer att besökas av en miljon personer. Bilsalongsdöden har inte hittat hit.

Efter att ha tittat på 1 000-tals bilar och talat med bilchefer från alla tänkbara märken försöker jag mala ner intrycken till något som går att förstå. Se de stora trenderna, farorna – framtiden.

Om du tror att övergången till elbilar är den ”gamla bilindustrins” största problem lever du i en ljusblå drömvärld. De stora utmaningarna är att försöka vara relevant på världens största bilmarknad, att hänga med i innovationstakten och massproduktionens skalfördelar. 

Betänk att de flesta tyska tillverkarna har – haft? – mer än hälften av sina inkomster i Kina! I fjol köptes det för första gången flest bilar i Kina från inhemska varumärken och under årets första kvartal höll kinesiska märken 61 procent! Japanska märken har tappat 39 procent och de tyska 21 procent. 

Antalet för mig okända nya Kinamärken som ser modernare ut än det mesta från Europa, USA och Japan och som har hur fina inredningar som helst är förvirrande. Och priserna är mycket lockande.

Bilindustrins utveckling har alltid drivits av yttre förutsättningar och länders kultur. Bilismens vagga stod i Tyskland och Autobahn gav oss snabba, starka bilar. Amerikansk bilindustri har färgats av konsumtionslycka, flärd och de låga bensinpriset har varit muskelbilarnas drivbänk. Britternas smala och ringlande vägar drev chassiutvecklingen framåt, vilket fortfarande syns i det faktum att nästan hela världens F1-team finns där. I Japan gillar man finmekanik, försynthet och driftsäkerhet, vilket gett oss högre kvalitet och snålare motorer.

Nu är det alltså Kinas mångmiljonstäder som ställer de nya trendsättande kraven. ”What happens in China does not stay in China.” 

Ändlösa köer snabbar på utvecklingen av självkörning och digitaliseringen gör att allt uppkopplat har prioritet. Bilen är på riktigt vardagsrummet – där vill man sitta bekvämt, underhållas, shoppa och bli körd. Eldrift är en självklarhet.-

Men det är ingen slump att Kina är det ledande elbilslandet. Redan 2001 diskuterade kinesiska ledare hur man skulle ta ledningen inom bilindustrin, och elbilar var snabbspåret. Luftproblem och oljeberoende var också drivande orsaker. Massiva investeringar, stöd till forskning samt subventioner har gett resultat.

Det var heller ingen slump att Rolls-Royces första elbil fick världspremiär i Kina. Men deras monter var långt ifrån lika packad med besökare som Nios, Zeekers, BYD:s, Li Autos, Lotus, för att inte tala om BYD:s nya lyxmärke YangWang – eller Hongqis.

VW hade lite tryck kring premiärlejonet ID.7 men för övrigt var det närmast soptomt i alla europeiska montrar – minus BMW. Man har fattat galoppen, på deras presskväll bjöds slogans som ”Det som fångar kinesiska bilköpare i dag kommer att fånga europeiska i morgon”, ”Det som fungerar i Kina, fungerar överallt”, ”Det är i Kina man måste vara.”

Men likt Shanghaihimlens envisa avgasslöja finns det orosmoln i bilfabriken Kina. 

Teslas priskrig sätter press, hur många märken kommer att slås ut? Kommer Kinas regim att tillåta priskriget? Ett rykte säger att Tesla inte var välkomna till salongen …

Amerika försvarar sin industri med handelshinder, men deras bilindustri är mer beroende av Kina än tvärtom. Kommer Europas politiker att höja tullarna? Hur stark blir protektionismen?

Oron för en kinesisk invasion av Taiwan håller inte bara alla bilindustritoppar sömnlösa. En storkonflikt skulle vara förödande för hela världsekonomin.

Låt oss hoppas att ekonomiska tillväxtmål övertrumfar de geopolitiska. Jag drömmer om frihandel, avspänning och ett spännande ”bilkrig” med bilköparna som vinnare.   

Annons
Annons
Rulla till toppen