Alrik: Så kan Nevs elbil bli verklighet!

PREMIUM ”Jorden skulle bli en lite bättre plats om Stallbacka åter började bygga … inte för bilarnas skull utan för att visa att en kamp mot alla odds kan ge resultat.”
Annons

alrik ledare
Det här är chefredaktörens ledare ur auto motor & sport nummer 12/2023

Världen behöver absolut inte ännu ett till bilmärke. I teorin är det en absolut sanning och det är tveksamt om det någon gång tidigare i historien lanserats så många nya märken som nu? I Kina föds det fler nya bilmärken än barn…

Men faktum är att det är precis det vi behöver. Ett nytt bilmärke. Inte för att transportera oss, utan för att må bättre i själen. 

Jag tänker självklart på Nevs, eller som vi alla känner: Saab.

För tolv år sedan skrev jag om Saabs kamp efter konkursen. ”Det finns något magiskt i Saab, som förvrider huvuden och väcker kämpaglöd. Kanske, kanske, som livet självt.”

Efter tio magra Nevs-år är bolaget nu nere för räkning, men Saabandan lever kanske starkare än någonsin. Hoppet har tänts. 

När jag i april körde Emily GT slogs jag lika mycket av den otroliga optimismen, som av hur bra bilen är.

Men jag skrev också: ”… att allt förmodligen också var över.” 

Rationalisten i mig hade processat att Saab/Nevs sista kapitel var skrivet. Så fel jag hade! De sista orden i min krönika kan kanske anses förmildrande och visa att lite av Saabandan trots allt tagit tag i mig: ”… när det kommer lite nya goda nyheter från Trollhättan vet vi varför”.

Så nu kör vi fullt ös på Jinx-spåret! Jag tror att Emily GT kan bli verklighet, och att bilen byggs i Trollhättan!

Nina Selander är vd på Nevs och jag ringer för att höra hur det går med försäljningen av Emily GT-projektet och det självkörande Pons-konceptet?

”Vi lever i hoppet, det finns något litet som är bra här. Möjligheten finns på riktigt. Det hade inte hänt om vi inte publicerat, vilket fantastiskt genomslag det blev när ni skrev och visade filmerna.”

Nina berättar att det märks i Trollhättan, en positiv känsla, och hon känner att det som kokat i Saab-communityn i över tio år nu nästan bubblar över. Engagemanget är starkt.

Underdogkänslan, revanschlusten, Saabkärleken – de känslorna är helt avgörande för om det ska bli en fortsättning.

Hur fantastisk Emily än är som produkt så hade intresset långt ifrån varit lika hett utan Saab-arvet, Trollhättan, fansen, ja förmodligen bidrar också de tio till nyligen snudd på fruktlösa Nevsåren till att göra Emily så attraktiv. Nu! Rättvisa. 

Historien om det lilla företaget som alltid kämpat mot alla odds med skrala finanser och ignoranta ägare – och trots det skapat unika bilar, tack vare kämpaglöden, passionen och finurligheten. Det är där den verkliga storheten i projektet finns. Eller som det heter på marknadsföringsspråk: den livsviktiga storyn.

”Ja, de som är intresserade inser att det vore fantastiskt om bilen byggs i Trollhättan. Om den utvecklas färdigt av alla kunniga och engagerade ingenjörer som jobbat med bilen, som bor i området”, säger Nina.

I klartext: En svensk ägarkonstellation, sätt på ett Saab-märke, bygg den på Stallbacka – och succén är given!

Det har hört av sig ett tvåsiffrigt antal seriösa aktörer, från Sverige och andra länder, både biltillverkare och företag som vill in i branschen. Nu förs diskussioner och förhandlingar med ett par stycken.

Vad gäller fabriken har företaget Stenhaga för avsikt att köpa 80 procent av aktierna i fastighetsbolaget. Man tänker inte riva ut pressverktygen.

Hoppet lever.

Nevs ägare Evergrande jobbar för övrigt fortfarande på att att hitta nya projekt för Nevs.

– Tror du på riktigt att Emily kommer att byggas? 

”Vi tar inte ut något i förtid. Det är för tidigt i processen. Men jag skulle bli besviken om det inte blev något.”

– Nu låter du som en optimist! 

”Om man går runt och tror att det blir svårt blir det ännu svårare. Allt på Nevs har handlat om att tillsammans göra det vi gjort så bra som möjligt. I kris byggs starka relationer – vi klarar tuffa smällar – men det var länge sedan vi fick så mycket positiv respons som nu. Senast var 2014, när den första bilen rullade ut från bandet efter nystarten. Då grät jag. Det var senast.”

– Vad har drivit er alla dessa år?

”Riktig glädje är att lyckas mot alla odds. Visst hade det varit underbart att ha haft mycket pengar, men det vore inte samma sak. Det är eldsjälarna som gjorde Emily möjlig. Envisheten.” 

– Okej optimisten, hur troligt är det att Emily kommer att byggas?

”Före publiceringen var nog oddset 10 mot 90 men nu tror jag att chansen är 60–40. Nu djävlar! Det här är glädje upphöjt i tio!”

Hur fortsättningen än blir, håll med om att jorden skulle bli en lite bättre plats att leva på om Stallbacka återigen började banka ur sig Saabar. Inte främst för bilarnas skull utan för att det skulle visa att en kamp mot alla odds kan ge resultat. Lite kosmisk rättvisa. Det är vad vi behöver.

Annons
Annons
Rulla till toppen