”The roof is on fire” när kineserna tar över

”Häng med bortom elektriska konceptbilar och fjäskiga visioner. Det handlar om liv och död nu”.
Annons

Cathie Björk krönika vinjett
Detta är en krönika ur tidningen auto motor & sport nummer 18/2023. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

Nyligen stod Volkswagens vd och förklarade för 2 000 chefer att ”The roof is on fire”. Detta kan få symbolisera hur brutalt bilvärlden förändrats på bara de senaste fem åren. Vem trodde 2018 att kinesiska bilmärken 2023 skulle sätta de etablerade biltillverkarna i ett tigersäte?

Denna krönika handlar om paniken som uppstår när århundradets tekniska disruption nu är ett faktum. Häng med bortom elektriska konceptbilar och fjäskiga visioner. Det handlar om liv och död nu. 

Om man bortser från de politiska diskussionerna och bara fokuserar på produkten, har Kina idag elbilar som lätt kan jämföras med övriga tillverkares. Ett av de senaste exemplen är Zeekr 001 från Geely.

Kina är idag världens största marknad för de traditionella bilmärkena som vi växt upp med, men det håller på att förändras snabbt. De två giganterna Volkswagen och Toyota har stora problem med att sälja sina elbilar i Kina. Så pass stora att man chocksänkt priserna. ID.3 sänktes precis till cirka 175 000 kronor. Toyota bZ4X kostar efter flera sänkningar nu cirka 210 000 kronor.

Ändå tappar världens två största biltillverkare marknadsandelar i landet. Detta trots att man från VW:s sida befinner sig i ett joint venture med biltillverkaren SAIC som är direkt kopplat till den kinesiska staten. Detta borde vara en fördel. Eller? 

Ja, det visade sig nyligen att Volkswagengruppen nu fått försena sitt Trinityprojekt (SSP plattform) tre år (till 2029) och nu istället överväger att köpa en plattform från SAIC. Din kommande Audi kan med andra ord byggas på en kinesisk plattform i framtiden. Vem kunde ana det för fem år sedan?

Vi har tidigare läst om Teslas chocksänkning i januari, som tog prisnivån tillbaka till 2020 års nivåer. Men att VW och Toyota sänkt ännu mer i Kina är det mer tyst om. Tesla prioriterar volymökning före hög vinst har de sagt, och nyligen kom beskedet att de drar igång fas två i Berlinfabriken som dubblar volymen till en miljon bilar per år.

Samtidigt pausar VW-gruppen sin fabrik en månad i sommar där man producerar sina ID/Q4-bilar. För liten efterfrågan sägs vara anledningen. Detta i en tid då försäljningen av elbilar ändå ökat med 25 procent jämfört med förra året. Samtidigt inleder VW ett samarbete med kinesiska Xpeng. Galet! 

I det nya paradigmet gör kineserna alltså bilar där vissa är jämförbara med europeiska märken. Så länge bilmärket inte gör konkurs kan det vara ett bra köp. Just detta (konkurser) kommer vi att få se många av det kommande årtiondet. Frågan är vilka det blir? Räkna med många kinesiska märken, men även europeiska.

Vilka tror du försvinner de närmaste åren? Kom ihåg att ingen tillverkare sitter säkert. Volkswagen vill nu låna över 2 000 miljarder kronor för att finansiera sin omställning. Det betyder att de mer än dubblerar sin nuvarande skuld. Ändern, investieren, rationalisieren oder sterbe! (Ställ om, satsa, effektivisera eller dö!)

När jag skriver detta känner jag mig nästan som Krösa-Maja, om ni minns henne från Emil i Lönneberga. Men verkligheten ser ut så här idag. Köper du en bil för halvmiljonen från ett bilmärke som konkar inom fem år brinner det kanske till hos dig också.

Annons
Annons
Rulla till toppen