Alrik: Volvo – En bänkvärmare för Geely?

PREMIUM ”Nu känns det som kärleksaffären är över, Volvo har blivit ett ex. Är det Volvo som svalnat eller Geely som gått vidare?"
Annons

alrik ledare
Det här är chefredaktörens ledare ur auto motor & sport nummer 19/2023

Hur oroliga ska vi vara för Volvo? Jag menar inte att vi ska vara rädda för Volvo, utan funderar på hur det ska gå för den ”svenska ikonen”.

Är det bra eller dåligt att Volvo ägs av ett kinesiskt företag? Vilken ställning har Volvo inom Geely?

Kommer Volvos satsning på att vara ett renodlat elbilsföretag 2030 att ge en fördel gentemot konkurrenter som Audi, BMW och Mercedes – som förmodligen lär blanda och ge så länge som efterfrågan på förbränningsmotorer finns.

Går teknikskiftet tillräckligt snabbt?

Är säkerhet fortfarande ett område som man kan bygga ett varumärke på? 

Ska Volvo vara premium eller kommer man att satsa på volym – ”är man Audi eller VW inom VAG-koncernen”?  

Hur svenskt kommer märket att vara och kännas framöver?

Kort sagt, varför ska man köpa en Volvo om – säg tio år?

Det finns orosmoln och en hel del som verkligen talar för Volvo.

Ska vi börja med det goda? Varumärket är snart 100 år. Lansera en riktigt bra och snygg bil till rätt pris och många kommer att kasta sig efter den. Skillnaden i förtroendekapital är enormt jämfört med alla nya bilmärken som skapas i parti och minut – där en eventuell vinst ligger många år framåt och osäkerheten om de kommer att överleva hovrar som en dyster regnprognos Sverigesommaren 2023.

En sak är säker: regnet kommer, miljarders miljarder som investeras i helt nya bilmärken kommer att lämna efter sig ofattbara förluster … och några överlevande vinnare. Det blir brutalt.

Varför inte köpa en bil från ett märke som går med vinst, som har en bra överlevnadschans och kanske till och med ett vettigt andrahandsvärde?

Geely fortsätter att investera i Sverige med ny fabrik, batteritillverkning, fler ingenjörer och utveckling.

Kopplingen till Geely ger tillgång till ny teknik som tas fram på världens största bilmarknad och förmodligen lägre inköpspriser. Batteriavtal borde också kunna lösas lite smidigare om man är en ”del av Kina”. Försäljning i Kina är kanske också enklare än för ”utlänningar”.

Nu är vi inne på den känsliga balansakten om vad Volvo verkligen är. Tycker västvärlden att Volvo är svenskt? Är Volvo svenskt eller kinesiskt i Kina? Vilket är bäst att vara? Hamnar Volvo i ett oidentifierbart ingenmansland tappar man konturerna, själen. 

Det finns svenskar som faktiskt är just rädda för Volvobilar, på samma vis som de misstror alla kinesiska produkter med tanke på övervakning. 

Men det tror jag – naivt eller inte – inte blir en avgörande skillnad, om nu inte världspolitiken skenar på ett vis som driver på byggandet av ekonomiska murar runt världens länder. 

Nej, jag är faktiskt mest oroad över Volvos ställning inom Geely. Köpet 2010 var en nästan ofattbar skalp, Kinas första övertagande av ett högteknologiskt, stort västföretag med klar premiumkänsla. 

Man fick tillgång till teknik, kunnande och prestige. Allt var fantastiskt, planerna oändliga. Och Volvos tiger släpptes loss …

Nu känns det som att kärleksaffären gått över, Volvo har blivit ett ex som Geely fortfarande har en bra relation till, men man är inte längre huvudfokus. Är det Volvo som svalnat eller Geely som gått vidare?

Hur kan man annars förklara att Volvos nya lilla kinabyggda småbil är trängre, billigare och mindre premium än syskonet Zeekr X och Geelys nya västpartner Mercedes gemensamma barn Smart #1? Och varför kommer Volvoversionen sist till marknaden, även i Sverige?

Hur förklarar man att Volvo kommer att bygga en version av Zeekrs stora MPV? Badge engineering är inte bra för ett varumärke, speciellt inte om man är den som gör kopian.

Hur kan Zeekr som startade 2021 redan nästan sälja hälften så bra som Volvo i Kina, och planera att sälja 650 000 bilar redan 2025 – när går man förbi Volvo?

Varför väljer man Zeekr och inte Volvo när Geely tillsammans med Waymo lanserar självkörande taxibilar – utvecklade i Göteborg? Högteknologi och säkerhet är Volvo. 

Det känns som att Volvo, och Polestar, inte ligger längst fram i Geelykoncernens produkt- och teknikoffensiv. Polestar 4 kommer mer än ett halvår efter Zeekr 001. XC40 är uråldig och EX90 kraftigt försenad.

Snart kommer därtill systermärket Lynk & Co med en elbilsoffensiv, för att inte tala om Lotus och alla andra märken Geely skapar. 

Volvo känns långt ifrån som en självklar spjutspets i Geelys laguppställning. Är Volvo för långt bort från Kina för att få max uppmärksamhet? Ägaren Li Shufu är styrelseordförande i Volvo Cars, men nobbar bolagsstämmorna. 

Distansförhållanden kan vara fantastiska, men i bilindustrins värld tror jag på närhetsprincipen. Är det dags för en stor svensk delägare? Gnistor och tuffa framtidsplaner.

Annons
Annons
Rulla till toppen