Därför har du fel om Tesla Cybertruck

Är kritiken mot Tesla Cybertrucks unika design befogad? ”Våra generiska designhjärnor är inte redo att kunna processa detta än”, skriver krönikör Anders Ljung.
Annons

Anders Ljung
Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

Blunda. Jo, blunda och se det senaste decenniets bilmodeller framför dig. Framför allt designen.

Vad ser du? Helt ärligt? Handen på hjärtat nu – mainstream, generisk formgiving som smälter in, skitnödig nervös design? Aldrig våga sticka ut? Exakt. Bra, då kan jag starta min krönika.

Året är 1998. Apple lanserar sin första iMac. Den är genomskinlig, har mjuka former och är medelhavsblå. Helt enkelt jättekonstig och inte alls som persondatorer ska se ut. Läs kantiga och gråa. 

Det tog ett tag. Även för mig som alltid älskat avant garde-design, företag som vågat, brutit designnormen och landat i någonting nytt. För här snackar vi om min simpla teori: Allt som sticker utanför det som vi människor kan hantera och förstå designmässigt, tar tid. Designacceptans, helt enkelt. Det måste växa inom oss. Landa.

Att Range Rover gör en facelift med mjukare former kan vi lätt smälta, förstå och acceptera, men att Tesla ger oss alla en industridesignkäftsmäll med sin Cybertruck, det mina vänner, tar tid. 

Den är kontroversiell, brutal, konstig och inte alls vad du sett förut. Hur tusan ska man förhålla sig till något sådant? Och där, precis där, har vi det jag nämnde tidigare med Apples färgglada iMac. Våra generiska designhjärnor är inte redo att kunna processa detta än. Och det många gör då är att helt enkelt döma den som ”skitful”, ”Har ett barn ritat den?”, ”Musk har rökt svamp” (vilket han säkert har). 

Men ge det tid. Cybertruck är ett stort kliv från vanlig (läs tråkig) bildesign och däri finns skönheten. Stora designreformer tar tid att smälta. Och i min mening är de viktiga. Kanske inte i samma liga som teknik, miljö och säkerhet, men jag tror det är en stor sak för oss människor att alltid utveckla oss, skapa nytt och ligga i fas med framtiden.

Och när massorna mentalt accepterat att ny och annorlunda formgiving är helt okej kommer man långsamt börja slänga våta blickar efter Cybertrucks så fort man får chansen. Kanske till och med hatarna.

Jag går så långt att jag kan satsa mina två söners sparande på att Cybertruck kommer att sälja som smör. Även efter att förbokningarna är levererade. Och, kom ihåg var du hörde det först, Ford och andra tunga pickupmärken kommer att kopiera (en del kallar det att inspireras av) Cybertruck snabbare än du hinner säga designimpotens.

Och faktum är att det finns en förklaring till bilens udda design: form möter funktion. Tesla ville helt revolutionera hur pickuper är byggda och konstruera den starkaste, lättaste, mest kraftfulla, mest mångsidiga, mest kostnadseffektiva och mest hållbara lastbilen som någonsin producerats. Ingen dum vision alls.

Cybertrucks kaross är gjord av 4 mm tjockt rostfritt stål. Helt klart ett unikt material för en bil, men faktum är att 80-talets DeLorean hade karosspaneler som skapats på liknande sätt, men med betydligt tunnare tjocklek.

Men varför är den så kantig? Allt handlar om funktion. Triangelformen har extremt starka geometriska egenskaper. Även industriell arkitektur som exempelvis broar använder triangelformdesign för att klara stora påfrestningar. Precis vad en pickup ska göra. Börjar ni förstå?

Man ska aldrig vara rädd för stora kliv framåt. Eller för att citera Sokrates: ”Hemligheten med förändring är att fokusera all din energi inte på att bekämpa det gamla, utan på att bygga det nya.”

Annons
Annons
Rulla till toppen