Alrik: Jag slutar som…

”Vi har nu fler digitala prenumeranter än på papperstidningen. Det är bra, det är där tillväxten finns”
Annons

Det här är den forne chefredaktörens ledare ur auto motor & sport nummer 2/2024

Det är lätt att kasta sten i glashus. Hur många gånger har jag inte kritiserat biltillverkare för att de är saktfärdiga med elektrifieringen?

Att man inte satsar nog mycket, inte hänger med i Teslas utvecklingstempo – för bevisligen går det att tjäna pengar på elbilar. 

Varför skulle inte världens största biltillverkare klara av det som kinesiska BYD har gjort – tjäna grova pengar och samtidigt bli störst i världen på laddbara bilar?

Svaret är att det kostar på att ställa om, mentalt, tekniskt och ekonomiskt. Varför ge upp lukrativ försäljning av förbränningsmotorbilar när marginalerna på elbilar är mindre?

Det är ju för övrigt så mysigt med motorer som brummar och ger bilen liv…

Varför?

Självklart eftersom framtiden tillhör elbilen.Tesla är världens högst värderade bilföretag.

På samma vis som förbränningsmotorerna inte tillhör framtiden gör heller inte papperstidningen det – det mesta media som vi alla konsumerar går att få in i en telefon.

Det betyder inte att papperstidningen är dödförklarad – långt därifrån. Men mer om det längre fram. Vi tar nu ett stort steg till in i den digitaliserade världen, samtidigt som vi lyfter fram papperstidningen ännu mer.

Redan 1997 startade vi hemsidan, som första biltidning i Sverige. Vi var först med dagliga nyheter på nätet, direktrapporter som ringdes in från provkörningar och möjligheter att kommentera artiklarna. 

Vi var också först med en blädderbar e-tidning och satsade på en interaktiv iPad-tidning med filmer! Vi gjorde också speciella digitala tidningar – XL – med stora bilder och större text – samt inlagda filmer och reklamfilmer. 

Vi var först med att göra alla provkörningar och tester sökbara på nätet och när vi var ute i Europa på biläventyr kunde läsarna hänga med på kartor i någorlunda realtid…

2008 började vi satsa hårt på film – produktioner som tog veckor, med ambitiösa manus. Du kan se dem på vår Youtubekanal.

Jäklar vad i framkant vi var!

Men likt BMW var vi ofta före vår tid för ekonomins bästa. Vi byggde spännande BMW i3-varianter och konceptbilar medan pengarna strömmade in på förbränningsmotorförsäljningen – papperstidningen.

Visst, vår variant av mild elektrifiering var en succé – hemsidan. Och när vi som jag vill minnas var först bland de svenska motortidningarna med en så kallad betalvägg, som gav tillgång att läsa alla tester och större reportage på nätet, tog vi ett viktigt steg framåt. Man kan inte ge bort allt innehåll och förlita sig på annonsfinansiering. 

Vi har nu fler digitala prenumeranter än på papperstidningen – vilket är fantastiskt bra eftersom det är där tillväxten finns.

Nu tar vi nya steg där det största är att vi lägger mycket mer av vår tid på det digitala – det som man kan läsa och titta på i sin telefon. 

Som första stora svenska biltidning går vi därför ner i utgivningstakt av papperstidningen. Från två gånger i månaden till en. Vi är tillbaka till år 2002 – då vi tog klivet från månadstidning till fjortondagarstidning. Då var lästrycket på papper högt, nu är det digitala trycket högre. Ekonomin är digital.

På tal om ekonomi, pappersprenumerationen blir självklart billigare med tolv auto motor & sport plus fyra specialmagasin om året – med F1-tidningen som den första. Fler kan ha råd med lyxen med en papperstidningsprenumeration!

Varje nummer av tidningen blir ännu bättre, med de bästa reportagen och de mest intressanta bilarna. Och tester med större fokus på bilekonomi.

På redaktionen blir nästan allt som vanligt förutom att vi alla kommer att skriva mycket mer för hemsidan och göra mer rörligt. Högre tempo, bättre nyheter. Vi satsar också hårdare på de digitala kanalerna som Instagram, Facebook, Tiktok och Youtube – och vi ligger först när det gäller satsningen på rörligt material.

Men vi är inte ”100 procent elektrifierade” – och ska inte bli det på överskådlig framtid.

Likt Ferrari som redan nu säljer över 50 procent hybridiserade bilar och fortsätter med förbränningsmotorer så länge som det finns ett begär och en efterfrågan, kommer vi att trycka papperstidningar.

Papperstidningen är biljournalistikens sportbil och entusiastbil – oasen för alla som älskar bilar oavsett motortyp. För alla som gillar den fysiska känslan, njutningen av att läsa något som inte blippar och pockar på digital uppmärksamhet.

Lugn njutbar läsning. Kvalitetstid.

Till sist. Som du ser här under är jag inte längre chefredaktör. John Argelander tar över! Det blir mycket tryggt och bra, med stabil kontinuitet som inte är självklar i dessa tider.

Jag är numera Editor-at-Large. Enligt definitionen en redaktör utan specifikt ansvar – med uppdrag att rapportera om det som är mest intressant! Fullt fokus på att skriva om och filma det som intresserar mig mest.

Och att fortsätta skriva den här sidan.

Annons
Annons
Rulla till toppen