Peder: Glöm inte att även försäkra taket på bilen!

”Då får han det iskalla beskedet av kundtjänst att det är upp till honom om han vill byta bolag”.
Annons

Peder Karlsson krönika
Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

Det var många av er läsare som hörde av er efter min förra krönika om försäkringsbolag som gärna tar betalt för premien men inte betalar ut när det väl blir skada.

Sist skrev jag om Trygg-Hansa som hade lämnat en bil vind för våg i flera månader nere i Tyskland där ägaren själv hade fått lösa allt från reparation till hemtransport trots att det skulle ingå i försäkringen. Det fallet är nu löst och de har gjort upp i godo som tur är för ägaren av bilen.

Men många av er berättade era egna historier så jag tänkte skriva om ett par av dem som varnande exempel. Det är tråkigt nog en salig blandning på bolagen ni berättar om, det verkar inte som att det finns något bolag som är bättre än det andra, så det går helt enkelt inte att varna för något specifikt bolag, snarare får det bli en läxa i att man måste läsa de tiosidiga villkoren och framför allt, vara beredd att processa om man anser sig ha rätt.

En av er hade fått en massa verktyg stulna ur sin firmabil. Verktyg är som alla vet väldigt dyrt och det är inte bara en av er som har stora värden i hantverksbilarna på parkeringen.

I det här fallet sa bolaget nej till ersättning för att det inte fanns någon yttre åverkan på bilen. Alltså det syntes inte att det hade varit inbrott, och därför så kan det inte ha varit det. Ägaren försökte förklara att det går att ta sig in utan att det syns, det finns specifika verktyg till salu på nätet för det, han skickade länkar för att bevisa det, men de sa fortfarande nej.

Då beställde han hem ett sånt internetverktyg och filmade när han gjorde inbrott i sin egen bil, helt utan åverkan såklart. Men de sa fortfarande nej. De hade bestämt sig.

En ny uppsättning verktyg kan vara skillnaden mellan att kunna fortsätta jobba och konkurs för en liten firma, och bolaget säger bara godtyckligt nej. 

Nästa fall var på en exklusiv bil, en Ferrari F8 av 2020 års modell, försäkrad hos If. Där slutade cabben plötsligt att fungera. Ett dyrt ingrepp på en dyr bil såklart, reparationen kostar runt  100 000 kronor.

If säger blankt nej till att ta kostnaden och hänvisar till att det inte står i deras villkor att mekanismen till taket ingår i försäkringen. Kunden frågar vänligt om de 60 000 kronor han betalar i årspremie inte täcker hela bilen, om han voltar, täcker de då hela bilen utom taket?

Det står också att försäkringen täcker el och elektronik och cabben är ju driven av el tillsammans med lite hydraulik – men ändå nej. Representanter från Ferrari ringer och försöker resonera med dem då även de tycker det är orimligt, men svaret kvarstår. 

Som sista åtgärd, som vi alla gör, så vädjar kunden dem att tänka om då det helt uppenbarligen är en tolkningsfråga som skulle kunna gå åt vilket håll som helst. Han berättar att han betalar över 200 000 kronor per år till If i premier och förväntar sig ett bättre bemötande. Då får han det iskalla beskedet av kundtjänst att det är upp till honom om han vill byta bolag. 

Där har vi kanske problemet. De skiter i kunderna, för de vet att nya ramlar in. De vet att 99 % av oss jämför bara priset och väljer det billigaste för att vi tror att alla försäkringar är likadana och att alla försäkringsbolag är i grund och botten schyssta.

De vet att folk inte läser villkoren, och de vet också att en vanlig människa aldrig orkar eller vågar dra igång en lång process mot ett gigantiskt bolag. 

Det är väldigt tråkigt att det är så här, det hade varit roligare att skriva en solskenshistoria, där ett bolag gick lite längre än vad de hade behövt för att hjälpa en människa ur en svår situation. Jag har inte hört någon än, men har ni någon på lager så hör av er.

Dessvärre tror jag att jag bara kommer att få mer av historier liknande de här ovan, men jag håller tummarna för att det finns en annan sida också. Den som lever får se. Eller rättare sagt, den som köper nästa nummer av tidningen får se.

Peder: Så tryggt var det inte, Trygg-Hansa
Annons
Annons
Rulla till toppen