Att köra bilar i varierande form och storlek genom olika sorters biltvättar är något som vi med decennier i motorjournalistyrket i princip anser oss kunna göra med förbundna ögon.
Men så kom dagen då jag utifrån sett måste framstått som någonting mellan en smått skräckslagen körskoleelev och ett nonchalant klantarsel.
Navigatorn i testets Smart #1 Brabus har tagit mig till OKQ8 i Haninge och jag får av kollega John höra att automattvätten är en sådan som självmant drar fram bilarna.
Varianten kallas ”tvättgata” och jag rankar dessa rätt högt när man väger in beståndsdelarna tvättresultat och tillryggalagd tid. (I tjänsten alltså – en riktig motorman/-kvinna vårdar förstås sin egen pärla med handkraft och långt fler produkter än vad den egna kroppen kan drömma om.)
Fram med kortet, välj tvättprogram och bommen åker upp. För oss med oändligt många biltvättar under bältet blir det lite av en sport att först nu hinna få upp rutan, slå av regnsensorn, eventuellt fälla in backspeglarna och liknande åtgärder under de sekunder det tar att komma fram till rullbandets startpunkt.
Det är inga problem. Normalt.
”Det var ju jäklar vad neutralläget var lurigt att få i …” tänker jag samtidigt som släpper in bilen en bit bakom en Toyota Aygo, förvissad om att saken snart är löst. Det är ju min tur och bakom kommer en Volvo V40.
”Måste man gå via P-läget kanske …”, tänker jag och flippar allt mer hysteriskt mellan mestadels D och R, men ibland P, i hopp om att få se den efterlängtade bokstaven N i displayhelsiket.
Vid det här laget roterar borstarna och det spolas skum för fullt – jag ser inte ett smack! Har då inte en chans att se hur nära jag är de andra bilarna utan kan bara smyga fram stegivs i den takt jag tror är rätt.
Samtidigt provar jag konstant med växelväljarspaken. Var gång jag i testandet lägger i P kränger bilen till när rullbandet försöker mata fram bilen – något som klart eskalerar den krisartade upplevelsen.
Plötsligt stannar hela tvätten och jag anar vem som är orsaken. Jag har kommit ungefär halvvägs ser jag nu då jag efter en gissningsvis förvånad Toyota också kör ut så spikrakt jag kan.
Men skam den som ger sig så jag kör runt för ett nytt försök. Hjälpsamma personal nummer ett hämtar ännu hjälpsammare personal nummer två som jag ber ta plats i förarsätet och försöka själv. Detta liksom för att utesluta att jag fått bara en blackout.
Men han går också bet i att få i neutral. Jag börjar då använda sökfunktionen i den digitala instruktionsboken samtidigt som herr personal googlar efter en instruktion. Det senare går fortare och Youtube visar att man måste hålla in spaken uppåt eller neråt (beroende på tidigare läge) utan att gå förbi motståndet men – och det är det viktiga – göra detta under flera sekunder! Aha.
Personalen lyfter på bommen för nu är jag efter lite träning redo för ett nytt försök. Jag ställer mig i position, lägger i N – varpå bilen inte alls dras fram snyggt utan börjar åter hoppa på rullbandet. Handbromsen! Automatisk! Var är handtaget/knappen? Finns ingen!
Jag ser att herr personal står kvar och ser eländet så jag känner behovet av att öppna rutan, acceptera morgonens andra dusch och förklara mig: ”Jag vet att den automatiska handbromsen slagit till! Letar som f-n!”. Stänger rutan. Hittar inte. Öppnar igen. Bjuds på en ännu större dos av förtvättmedel och vatten.
”Du, jag ser att rätt många kunder väntar bakom. Ska du stänga av tvätten igen, så får jag köra igenom och läsa på igen?” ”Ja, vi gör så”, svarar den tålmodige personalen.
Tillbaka bredvid startplatsen efter ännu ett varv genom en avstängd tvättgata. Denna Smart har alltså automatisk handbroms (Auto Hold eller Autogrepp heter det i denna bil.) och denna går att stänga av och på i skärmen. Till synes. Under min andra ”övningskörning” lyckas jag få bilen att bli rullbar en stund, men så nyper den igen!
Man ser plötsligt symbolen i instrumenten. Personalen är med och ser det lynniga beteendet. Nej, det här går inte. Jag ställer frågan till Smarts PR-avdelning men utforskar bilen själv parallellt. Det visar sig att när man kör med bilens enpedalsläge, kallat ”s-Pedal” så använder den alltid den automatiska handbromsen när bilen står still. Detta oavsett vilket inställningsläge du valt i menyn. Men den släpper med foten på gasen – och i neutralläge.
”Då borde det väl egentligen gått bra?” tänker jag, stärkt av de nya insikterna. Möjligen var den automatiska handbromsen ibockad … Jag börjar känna mig redo för ett nytt försök. Då ringer Smart tillbaka: ”Smarten har ett biltvättsläge. Svep ner den övre rullgadinsmenyn, tryck på pilen så att du kommer till nästa fönster, skrolla ner bland alternativen till vänster och du hittar ”Biltvättsläge” längst ner.”
Givetvis! Denna funktion har jag stött på ibland, men sällan använt. Jag tackar för det snabba svaret och nu råder det ingen tvekan om att jag tänker aktivera läget som enligt informationen stänger alla fönster, inaktiverar vindrutetorkarna och fäller in backspeglarna.
Det står faktiskt inget om punkten bromsingrepp men bilen borde ju förstå läget. Förutom ett ”Automatiskt tvättläge” finns faktiskt också ett ”Manuellt biltvättsläge”. Jodå, denna gång går tvättningen galant och jag blev en erfarenhet rikare. Biltvättsläge – en funktion som tydligen inte bara finns där för skojs skull!