Anders Parment: Privatleasing inte alls död

”Hundratusentals elbilar i europeiska hamnlager kommer snart att erbjudas svenska bilköpare”.
Annons

Anders Parment krönika
Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

Jag hör ofta att privatleasing är död – ett dramatiskt uttryck, som i butiksdöden eller fossilbilsdöden.

Många tycks vilja privatleasing illa, jag har aldrig hört liknande om företagsleasing, trots att beskattning och villkor ofta gör privatleasing billigare. Vi kanske hellre än fast månadskostnad lurar oss att vi investerar i en bil? Spara först och handla sen! Eller för att handlarna hellre säljer en bil än förmedlar privatleasing som importör och finansbolag står bakom?

Sveriges ledande tjänstebilsexpert har sagt att privatleasing kommer att självdö. Det är för billigt! Alla tecken på minskad leasing har rubricerats som trendbrott. Andelen går upp och ner men trenden är tydlig: 2012 5%, 2016 27%, sedan 2020 ligger den på 45–55%.

Många är rädda för privatleasing. På ett kalas träffar jag Urban, smart – utom på bilekonomi – jurist, hög chef. Han gav sig inte, spände de annars vänliga ögonen i mig och sa att jag måste förstå att det inte finns någon gratis lunch, det är såklart bättre att köpa.

I andra sammanhang gillar vi trygghet, all inclusive, förutsägbarhet. Varför inte här?

Kanske skepsis mot bilhandlare? Sedan 1977 frågar Gallup om förtroendet för yrkesgrupper. Varje år kommer bilsäljare i botten.

Biltillverkare har, utom under pandemin, större produktionskapacitet än efterfrågan. Man överskattar sin egen produkt och underskattar konkurrenternas. Se bara vilken tid det tog innan Tesla togs på allvar. Med outnyttjad produktionskapacitet ger privatleasing skyhöga marginaler.

Det tog fart efter Dieselgate. Golf för 2 295 och Tiguan 2 795 gav omedelbar effekt, många som inte hade råd kunde köra ny bil. Mycket smartare än desperata prisutspel som när Hongqi ifjol sänkte inroparmodellen från 899 till 599.

Har inte privatleasing blivit dyrt? Det gäller även köp, bilen för 299 kostar nu 415, med hög ränta har finansieringskostnaden ökat drastiskt.

Skadorna då? Vissa handlare pungslår vid återtag, min egen bror åkte på 47 161 kr på en Passat. Men då tolkades MRF:s, Konsumentverkets och VW:s riktlinjer på ett kundfientligt sätt, de tillåter normalt slitage. Och handlare vill sälja en bil till – och de som cashat ut egen bil köper ogärna igen.

Med privatleasing tar man ingen risk för andrahandsvärdet. Sandero 1 990, Fabia 2 295, Kamiq 2 695, Kodiaq 118iM 3 995, nya Tiguan 4 495, EX30 4 795, 330e XDrive 5 995 med vagnskada, serviceavtal, nybilsdoft och garanti. Ofta billigare än att köra begagnat med service, reparationer och värdeminskning.

Och mer kommer, hundratusentals elbilar i europeiska hamnlager kommer snart att erbjudas svenska bilköpare. Det blir en dragkamp om köparnas plånböcker, inte ens Urban kan räkna hem ett köp.


Anders Parment: Hotet från Kina är ingen dödsstöt för Europa
Annons
Annons
Rulla till toppen