Som en oljad blixt…

Den sprintar ifrån både Ferrari F355, nya Corvette och Porsche Carrera 4. De levande klassikerna får se sig frånåkta – av en elbil. En ”silikon-hot-rod”...
Annons

Den sprintar ifrån både Ferrari F355, nya Corvette och Porsche Carrera 4. De levande klassikerna får se sig frånåkta – av en elbil. En ”silikon-hot-rod” som gör 0 till 100 på 4,2 sekunder!

Effekten är 200 hästkrafter och vridmomentet fulla 248 newtonmeter från stillastående till 5 000 r/min. De klassiska sportvagnarna blir efter med minst en billängd i varje duell till 60 mph (96 km/h).
Den sensationellt snabba bilen heter Tzero, vilket antyder att den dessutom klarar sprinten med nollutsläpp. Det gör den eftersom den är batteridriven.

Tzero visades som prototyp av det kaliforniska företaget AC Propulsion för fem år sedan och är nu klar för serieproduktion. Och för att visa vad en elbil kan, ställde företaget upp en Tzero mot en Ferrari, en Corvette och en Porsche på en flygplats i Kalifornien för ett par veckor sedan. Efter ett flertal dueller med olika förare, konstaterades att elbilen accelererade 0 till 96 km/h på i genomsnitt 4,1 sekunder. Kvartsmilen (402,2 meter) klarades på 13,2 sekunder, med klockad fart på 144 km/h. Omkörningar är heller inga problem: 50 till 80 km/h går på 1,4 sekund!

Tzero är byggd med stålram och plastkaross. Batterierna är 28 stycken Optima Yellowtop på vardera 50 Ah. En laddning räcker för körning 16 svenska mil i 96 km/h. Inbyggt laddaggregat på 200 ampere. Med 100 A återladdas batterierna på en timme. Automatisk laddning vid motorbroms. För långkörning finns bensindrivet laddelverk på liten släpkärra.

Tzero tillverkas av AC Propulsion i San Dimas, Kalifornien. Första leveranserna sker 2002 och prislappen är cirka 80 000 US dollar (knappt 800 000 kronor). ”Mellan Porsche och Ferrari.”

Annons
Annons
Rulla till toppen