Ford Ka dör 2004

Fords minsta modell Ka får ingen efterträdare när den gjort sitt senast 2004. Den anses "kannibalisera" på storebror Fiesta.

Fords minsting med den djärva designen, modell Ka, kommer inte att få någon direkt efterföljare när det är dags för nedläggning. Företaget funderar nu på hur man i stället ska hålla sig kvar i minibilssegmentet.
Beslutet att avsluta Ka-modellen togs av Ford sedan flera kundundersökningar visat att tänkbara köpare inte visade sig tillräckligt entusiastiska, skriver Automotive News Europe. Samtidigt inser Fordledningen att märket måste finnas representerat i citybilsklassen. Inte minst för att möta kommande hårda avgaskrav som föreskriver hur mycket koldioxid ett bilmärke totalt får släppa ut, utslaget på samtliga modeller.
Medan utvecklingsfolket funderar på hur arvtagaren i miniklassen ska se ut, försöker ledningen förlänga livet på Ka genom att (äntligen) förse den med en ny, starkare motor. Dagens 1,3-litersmaskin på 58 hästar har länge ansetts för klen, med Ford har vägrat att modernisera och borra upp den. I stället hämtar man nu en 1,6-litersmotor på 90 kästkrafter från Sydafrika, där den driver en Fordmodell som heter Ikon. Den blir standard för Ka i Europa från nästa år.
Detta faktum, och signaler från underleverantörer, tyder på att Ka får leva längre än planerat, sannolikt fram till mitten av 2004. Dessutom kommer den fräcka roadstern StreetKa som visades av Pininfarina förra sommaren, att serietillverkas av det italienska företaget, med säljstart 2003.
Ford Ka introducerades 1996 och sedan dess har den varje år stulit köpare från den lite större Fiestamodellen. Ford har hela tiden haft en intern debatt om hur de två syskonen skulle positioneras för att inte "kannibalisera" på varandra. Samtidigt har Ka-försäljningen sjunkit varje år sedan 1997.
Nästa generation Fiesta kommer i höst och är större än den nuvarande. Därför lär det bli lättare att särskilja den från Ka. Samtidigt är det svårt att tjäna pengar på småbilar; Volkswagens Lupo och dess kusin Seat Arosa är enligt uppgift förlustaffärer och säljer inte särskilt bra.
Kanske kan japanska Mazda (där Ford äger 33 procent) hjälpa till att skapa en citybil som inte konkurrerar med Fiesta, samtidigt som den bär sina egna kostnader. Fordledningen funderar för fullt.