Renault Laguna bäst i EuroNCAP

Nya Renault Laguna, som börjar säljas i Sverige om en vecka, har som första bil någonsin fått betyget fem stjärnor i krockprov genomförda av EuroNCAP. I klassen små MPV fick tre av fem betyget fyra stjärnor.

Under hösten och vintern har EuroNCAP fortsatt prova bilar i gruppen små flexibilar/familjebussar (typ Renault Scénic). Vidare har ett par tillverkare själva bekostat provning av nya bilmodeller för att kunna visa oberoende krockprovningsresultat vid lanseringen. Det lyckades bra för Renault, i och med att Laguna II som första bil fick betyget fem stjärnor.

Följande fem bilar i klassen små flexibilar/familjebussar (MPV) har krockprovats:
* Citroën Picasso: 4 ****
* Nissan Almera Tino: 4 ****
* Renault Scénic: 4 ****
* Mazda Premacy: 3 ***
* Mitsubishi Space Star: 3 ***

Bland små MPV får Nissan Almera Tino bäst resultat vad avser skydd för de åkande, räknat på de poäng som ligger bakom stjärnbetyget. Den fick 30 poäng och slog därmed närmaste konkurrenten Renault Scénic med en poäng. Citroën Picasso fick 27, Mazda Premacy 22 och Mitsubishi Space Star 20 poäng. Det innebär att Nissan, Renault och Citroën fick fyra stjärnor medan Mazda och Mitsubishi fick tre vardera. Mazda Premacy var dock den enda av samtliga testade denna gång som fick tre stjärnor när det gäller skyddet för fotgängare vid en påkörning.

En bil som borde vara med bland de testade små MPV-bilarna är Opel Zafira. Opel valde dock att göra om provet, sedan det visat sig att den inte nådde tillräckligt bra resultat. Just nu håller Opels konstruktörer på att förbättra de svaga punkterna (som inte avslöjas av EuroNCAP), och det nya testresultatet kommer att publiceras till sommaren.

Euro NCAP har sedan starten velat få biltillverkarna att själva ta initiativ till att prova sina nya produkter. I denna omgång har provningen av tre bilar finansierats av biltillverkarna: Nissan Almera, Audi A4 och Renault Laguna II

I klassen små familjebilar (Golfklassen) fick
Nissan Almera 4 ****

I klassen familjebilar fick
Audi A4 4 **** och
Renault Laguna II 5 *****

–Det är slående hur urvalet av bilar med fyra, och från och med nu även fem, stjärnor för skyddet i bilen har ökat de senaste åren. Konsumenterna kan idag välja bland flera bilar i varje storleksgrupp som har maximal säkerhet. Det finns ingen anledning att välja annat än minst fyrstjärniga bilar idag, säger Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall.

DÅLIGT FOTGÄNGARSKYDD
Det bättre skyddet gäller tyvärr inte för fotgängare och andra oskyddade trafikanter som blir påkörda av dessa bilar. Renaults Laguna (fem stjärnor för passagerarskyddet) är bara marginellt bättre än föregångaren, medan Audis nya A4-modell är betydligt sämre på att skydda än föregående modell (en stjärna, 6,9 poäng, jämfört med föregående modells två stjärnor och 9,5 poäng). Det finns nu två bilmodeller som har fått tre stjärnor för skyddet av fotgängare: Mazda Premacy i denna omgång och tidigare Daihatsu Sirion.

–Det är upprörande att så lite händer, och Audis resultat, dvs en försämring från en redan låg nivå, är uppseendeväckande, säger Claes Tingvall

SIDOKUDDAR KOMMER
Det är tydligt att sidokrockkuddar nu blir vanliga i nya bilar. Av de testade åtta bilarna har sju som standard sidokrockkuddar som skyddar bröstkorg och huvud. Dessa bilar har även provats i stolpprov med varierande resultat.

–Att sidokrockkuddarna börjar bli standard är en glädjande utveckling som kommer att ha stor betydelse för trafiksäkerheten, även om deras funktion i stolpprovet i denna provomgång inte alltid motsvarade förväntningarna ,
säger Vägverkets trafiksäkerhetsexpert Anders Lie.

DÅLIGT BARNSKYDD
Trots att majoriteten av de bilar som provats denna gång är utvecklade som familjebilar så finns mycket övrigt att önska vad gäller barnens skydd. Bara en tillverkare, Renault, använde bakåtvända stolar, vilka ger ett väsentligt bättre skydd än framåtvända. Mitsubishis barnsäkerhetsprogram visade alarmerande resultat: barndockorna slog i stolen så hårt att ett barn skulle ha utsatts för stor risk att få allvarliga ansikts- och hjärnskador. Vidare är Mitsubishi den enda av bilarna som inte har trepunktbälte för åkande i mitten bak.

–Det ligger ett tungt ansvar på biltillverkarna att ta barnens skyddsbehov på allvar, anser Anders Lie.

FLER SÄKERHETSLÖSNINGAR RÄKNAS IN
Euro NCAP är ett viktigt verktyg för att driva bilsäkerhetsutvecklingen framåt. Sverige har genom sitt engagemang bidragit till ett framgångsrikt europeiskt samarbete.

–Vi har även lyckats driva igenom ett par viktiga frågor som knappast hade kommit fram så snabbt utan Sveriges bidrag, säger Anders Lie.
Bland annat kommer Euro NCAP i framtiden att premiera bilar med effektiva bältespåminnare. Man kommer vidare att premiera bilar där krockkudden på passagerarplatsen fram kan stängas av, så att man kan använda denna plats för bakåtvända bilbarnstolar, vilket ger bästa kända säkerhet för ett barn.
Över huvud taget kommer man att fokusera mer på barnens säkerhet genom att föra in barnskyddens förmåga i helhetsbedömningen av bilen.

–Att Euro NCAP markerar att barn ska kunna färdas bakåtvänt i framsätet visar också att detta inte enbart är ett enbart svenskt synsätt, utan delas av ett antal europeiska länder, fortsätter Anders Lie.

–Euro NCAP är ett dynamiskt program som tar sikte på de detaljer som gör påtaglig skillnad i verklig trafik. Därigenom kan det fortsätta att ge konsumenterna viktig information och biltillverkare en chans att visa framsteg på säkerhetsområdet, avslutar Claes Tingvall.

Det svenska deltagandet i Euro NCAP finansieras av AB Svensk Bilprovning och Vägverket.

RESULTATET:
Resultatet av senaste omgången krockprov utförda av EuroNCAP:

Små MPV-bilar:
* Citroën Picasso: 4 **** Fotgängarskydd 2 **
* Nissan Almera Tino: 4 **** Fotgängarskydd 2 **
* Renault Scénic: 4 **** Fotgängarskydd 2 **
* Mazda Premacy: 3 *** Fotgängarskydd 3 ***
* Mitsubishi Space Star: 3 *** Fotgängarskydd 2 **
I klassen små familjebilar (Golfklassen) fick
* Nissan Almera 4 **** Fotgängarskydd 2 **

I klassen familjebilar fick
* Audi A4 4 **** Fotgängarskydd 1*
* Renault Laguna II 5 ***** Fotgängarskydd 2 **