Växellådan är Ferraris segervapen

Ferrari fuskar inte. Stallet har konstruerat en överlägset snabb växellåda som ger Michael Schumacher och Rubens Barichello klara fördelar. De kan spara mer än en...
Annons

Ferrari fuskar inte. Stallet har konstruerat en överlägset snabb växellåda som ger Michael Schumacher och Rubens Barichello klara fördelar. De kan spara mer än en tiondels sekund på varje växling!

Det tisslas och tasslas i Formel 1-depåerna om att Ferrari byggt in något hemligt antispinn-system i sina bilar.
– Man har inte en chans att hänga med i accelerationen ut ur kurvorna. Den bara sticker iväg, stönade McLaren-föraren David Coulthard efter loppet i Malaysia.
Här är förklaringen och bakgrunden:
I reglementet för Formel 1-säsongen skrev FIA att den maximala växlingstiden för en Formel 1-bil får inte överstiga 200 millisekunder (2/10-dels sekund). I det omfattande regelverket finns dock ingen minimitid.
Det är här Ferrari satt in stöten.
Ferraris nya växellåda behöver blott 30 millisekunder (0,03 sekunder) för att växla!
Det här betyder att upp emot 170 millisekunder (0,17 sekunder) kan lämnas tillbaka till motorstyrningen. Den stryper nämligen effekten under själva växlingsmomentet. Ju kortare växling, desto snabbare kan motorstyrningen slå på full effekt igen.
Och eftersom varje varv på en Formel 1-bana betyder 30-40 uppväxlingar så säger enkel matematik att det blir mycket insparad tid.

Annons
Annons
Rulla till toppen