Rosengren vill ha bort gamla bilar

Nyare bilar är både miljövänligare och krocksäkrare. Därför bör samhället med hjälp av högre skatt på äldre bilar styra mot en nyare fordonspark. Det anser...
Annons

Nyare bilar är både miljövänligare och krocksäkrare. Därför bör samhället med hjälp av högre skatt på äldre bilar styra mot en nyare fordonspark. Det anser näringsminister Björn Rosengren.

Genom att beskatta bilar hårdare ju äldre de blir, och genom att förbjuda äldre bilar i stadskärnorna samtidigt som man inför nya skrotningspremier, kan samhället styra över mot en nya fordonspark. Det är önskvärt eftersom nyare bilar är både miljövänligare och trafiksäkrare. Det skriver näringsminister Björn Rosengren i en debattartikel i Dagens Nyheter idag.
Björn Rosengren målar i artikeln upp sin vision om hur vägtrafiken kan bli ekologiskt hållbar utan att den ekonomiska tillväxten hotas. Målet för visionen är att alla bilar i Sverige inom tio år ska vara lika miljövänliga och säkra som de bästa nya standardbilarna i dag.
Rosengren går inte in på i detalj hur detta mål ska nås, men han ger några förslag som debattunderlag. Ett förslag är en bilskatt som stiger med bilens stigande ålder. Det har prövats i andra länder och gett bra effekt, hävdar Björn Rosengren. Han pekar också på ett exempel i Danmark, där skrotningspremier erbjöds under en begränsad tid. Styreffekten blev där större än i Sverige där vi har en premie som är lägre och som har formen av ett stående erbjudande.
Näringsministern vill också skapa ett europeiskt regelverk som gör det möjligt för kommuner att förbjuda äldre, miljömässigt sämre bilar i tätorter och stadskärnor.

Annons
Annons
Rulla till toppen