Renault Clio lyfter ansikte och säkerhet

Renault Clio går in i ”Fas II” i och med att den får en rejäl ansiktlyftning. I början av juni får vi i Sverige se...
Annons

Renault Clio går in i ”Fas II” i och med att den får en rejäl ansiktlyftning. I början av juni får vi i Sverige se den nya fronten och den omgjorda instrumenteringen. Renault hävdar att mer än 50 procent av chassi- och karossdelarna är nya eller modifierade. Säkerheten höjs, och två dieslar breddar motorprogrammet.

Det syns tydligt att Fas II är en ny Clio. Grillen hämtar drag från nya lyxmodellen Vel Satis och strålkastarna följer modetrenden med flera reflektorer täckta av klarglas.
Inuti ser man helt omgjord instrumentpanel och i mittkonsolen har två (välkomna) mugghållare tillkommit. Textilmaterialen har nya färgskalor och kvaliteten uppges vara förbättrad.
Säkerheten är hög redan hos hittillsvarande Cliomodellen, men nu tillkommer adaptiva krockkuddar (som anpassar uppblåsningen efter krockens styrka), bältesförsträckare och belastningsbegränsare på baksätets ytterplatser, trepunkts Isofix-fästen för barnstol och nyckelstyrd avstängning av passagerarplatsens krockkudde. Även på ytterplatserna bak finns Isofix-fästen. Sidokrockkuddar som täcker bröst och huvud är nu standard, liksom panikbromshjälp (undantag: Clio Sport 2.0 16V).
Ljudisoleringen har förbättrats och servostyrningen är elektrisk med fartanpassad servoverkan och automatisk mittlägesretur.
Motorprogrammet kompletteras med två nya common rail-dieslar på 1,5 liter, som ger 65 hk/160 Nm alternativt 80 hk/185 Nm. Förbrukningen enligt EU-normen anges till mycket låga 4,3 respektive 4,2 liter/100 kilometer. Dessa motorer är dock inte aktuella för svenska marknaden i till en början – här erbjuds modellseriens fyra bensinmotorer med effekterna 60, 75, 98 respektive 110 hästkrafter. Sportversionen har en 2-litersmaskin som ger 172 hästar.
Försäljningen av Clio Fas II i Sverige börjar under juni. Priserna är inte fastlagda i skrivande stund.

Annons
Annons
Rulla till toppen