Mercedes och Mitsubishi delar delar

Daimler-Chrysler äger nu 37,3 procent av Mitsubishi Motor och har satt en tysk som högste chef i det japanska företaget. I strategin ingår gemensamma plattformar...
Annons

Daimler-Chrysler äger nu 37,3 procent av Mitsubishi Motor och har satt en tysk som högste chef i det japanska företaget. I strategin ingår gemensamma plattformar för nya modeller under namnen Chrysler, Smart och Mitsubishi. Under skalet kan även Mercedes dela delar med japanerna.

På Tokyo Motor Show i oktober kommer Mitsubishi att ställa ut minst en styling-studie som indikerar hur märkets formspråk ser ut i framtiden. Designchefen för utställningsbilen är utlånad från det team som står bakom Mercedes lyxprojekt Maybach.

Det gäller att ge Mitsubishi-bilarna en egen profil, och enligt företagets tillförordnade chef, tysken Rolf Eckrodt (bilden) syftar ledningen till en design som utstrålar ”trendig avspändhet”.

Eckrodt har hittills under tre månader radikalt omorganiserat det japanska företaget, som befinner sig i svår ekonomisk kris. Han har skapat en organisation med mer insyn och tydligare ansvarsfördelning.

Ledningen för Daimler-Chrysler har utarbetat en strategi för gemensamma plattformar som nya modeller av Chrysler, Smart och Mitsubishi ska bygga på. De första resultaten får vi se senast 2004, och först ut lär bli en fyrsitsig Smart – internt kallad Z-car – som byggs i både Europa och Japan.Totalt handlar det om sex gemensamma plattformar för Chrysler och Mitsubishi.

Mercedesbilarna kommer alltid att strikt skiljas från övriga märken i koncernen, men på den tekniska sidan utnyttjar man synergieffekter så mycket det går, förklarar Rolf Eckrodt. Mercedes får exempelvis full tillgång till Mitsubishis GDI-teknik för direktinsprutade bensinmotorer, medan japanerna på samma sätt kan utnyttja Mercedes CDI-teknik för dieselmotorer.

Alliansen med koreanska Hyundai står fast, betonar Rolf Eckrodt, trots vissa pressuppgifter om motsatsen. Det betyder inte att Hyundai ingår i plattformsstrategin, men ett utbyte av tekniska komponenter kan inte uteslutas, enligt Rolf Eckrodt. Daimler-Chrysler äger idag 10,5 procent av Hyundai, och senare i år kommer parterna att kungöra planerna för ett samägt företag som ska utveckla och tillverka transportfordon.

Annons
Annons
Rulla till toppen