Premiär för Skoda Fabia Sedan

Skoda Fabia Sedan lanseras som tredje karossalternativ i Fabia-serien. Sedanversionen vänder sig till bilköpare som vill ha traditionell 4-dörrars kaross med separat bagageutrymme – som...
Annons

Skoda Fabia Sedan lanseras som tredje karossalternativ i Fabia-serien. Sedanversionen vänder sig till bilköpare som vill ha traditionell 4-dörrars kaross med separat bagageutrymme – som här är extremt stort för klassen: 438 liter. Dessutom kan ryggstödet fällas.

Premiär för Skoda Fabia Sedan
Skoda, nu också för traditionalister.

Halvkombin Skoda Fabia introducerades i samband med Stockholms bilsalong i april 2000. I våras kom nästa modell – Skoda Fabia Combi. I augusti får Skoda-handlarna hem den nya ”limoversionen” Skoda Fabia Sedan 4d.
Sedan-modellen är 26 cm längre jämfört med Fabia 5d och lika lång som Fabia Combi. Det möjliggör ett stort och praktiskt koffertutrymme på 438 liter. Lastvolymen ökar till 789 liter när man fäller det (delbara) bakre ryggstödet.
Lastgolvet är 990 mm djupt och växer till 1573 mm med nedfällt bakre ryggstöd. Lastbredden är 1446 mm (974 mellan hjulhusen) och höjden upp till lastkanten 596 mm. En 155 mm låg lasttröskel underlättar lastningen. Lastöppningen är 423 mm.
Under lastgolvsmattan finns ett reservhjul i full storlek. Lastöglor håller bagaget på plats.
Skoda Fabia Sedan är rymlig och bekväm för de åkande. Komfortmåttet (avståndet från pedalerna till bakre ryggstödet) är ett av klassens bästa 1870 mm. Bredden i armbågshöjd bak är 1392 mm och takhöjden fram/bak 977 mm respektive 952 mm.

FYRSTJÄRNIG KROCKSÄKERHET
Under utvecklingen av Fabia-serien gjordes 25 olika typer av krocktester på 70 prototyper och produktionsklara bilar. Satsningen på säkerhet har belönats med fyra stjärnor i Europas tuffaste krocktest, Europ NCAP.
I säkerhetsutrustningen ingår bl.a. förarairbag, urkopplingsbar passagerarairbag, sidokrockkuddar fram och bilbälten med bältessträckare fram. Vid en krock stängs bränslepumpen av automatiskt, dörrarna låses upp och varningsblinkers aktiveras.
ABS är standard på alla modeller; på Fabia 101 hk även kombinerat med EDS (elektronisk differentialspärr), MSR (motorbromsreglering) och ASR
(antispinnreglering)

TRE BENSINARE, TVÅ DIESLAR
Tre bensinmotorer och två dieslar är aktuella för Sverige:
* Skoda Fabia Sedan 1,4 med Skodas beprövade lättviktsmotor på 68 hk.
* Skoda Fabia Sedan 1,4 16V 75 hk med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Som tillval finns fyrstegad Fuzzy Logic-automatlåda med hydro-mekanisk momentomvandlare, som anpassar sig både efter yttre förhållanden och föraren körstil.
* Skoda Fabia Sedan 1,4 16V 101 hk, också med fyrventilsteknik.
* Skoda Fabia Sedan 1,9 SDI med direktinsprutad sugdiesel på 64 hk. Förbrukning 4,8 liter/100 km.
* Skoda Fabia Sedan 1,9 TDI 101 hk med direktinsprutad turbodiesel och Pump Injector-system. Drar 4,9 liter/100 km i blandad körning.
Bensinversionerna klarar EU 4 som blir Europakrav från 2005, och därmed också den svenska Miljöklass 1. Dieselmotorerna och automatversionen uppfyller EU 3 motsvarande svenska Miljöklass 2.

TVÅ UTRUSTNINGSNIVÅER
Skoda Fabia Sedan erbjuds i två utrustningsnivårer – Classic och Comfort.Standard är utöver all säkerhetsutrustning helgalvaniserad kaross, centrallås, elektronisk startspärr, servostyrning, justerbar ratt i höjd- och längsled, dimljus bak, fäll- och delbart baksäte 60/40 mm.
I Comfort tillkommer elfönsterhissar, höjbart förarsäte, färddator, aluhjul, elspeglar, dimljus fram mm.
Skoda Fabia Sedan introduceras hos Skoda-handlarna i slutet av augusti.
Priset för Skoda Fabia Sedan Classic 68 hk är ca 103.900 kr, Fabia Sedan Classic 75 hk kostar ca 112. 900 kr och Fabia Sedan Classic 101 hk ca 118.900 kr. Tillägget för Comfort-utrustningen är ca 10.000 kr.

Annons
Annons
Rulla till toppen