VW gör starkaste dieseln

Volkswagen firar i år att det är 25 år sedan märkets första diesel lanserades i Golfen. Jubileet manifesteras med en dunderdiesel som slår all konkurrens....
Annons

Volkswagen firar i år att det är 25 år sedan märkets första diesel lanserades i Golfen. Jubileet manifesteras med en dunderdiesel som slår all konkurrens. Det är en V10 TDI på fem liter som ger 313 hästar och segdrar med 750 newtonmeter. Ändå ska den gå på under litern per mil, när den seriemonteras i nya VW-limousinen D1 nästa vår.

Den stora ”lyxfolkan” blir en limousin på samma nya plattform som Audi A8 (”D-plattan”), men får till skillnad från denna en kaross helt i stål. Chassidetaljerna är dock av viktbesparande aluminium. Det ena motoralternativet för D1 är en W12:a på sex liter och 440 hästkrafter, det andra är den helt nya diesel-V10:an. Den har fem liters volym, matas med VW:s pumpdoseteknik och når genom dubbelturbo och laddluftkylare rekordeffekten 230 kilowatt eller 313 hästkrafter, med ett vridmoment som går utanpå det mesta: 750 newtonmeter från cirka 1700 r/min.
Maskinen består av två femcylindriga block hopbyggda i 90 graders vinkel, med ett vevhus av extremt vridstyvt aluminium. Cylinderloppen är behandlade med ett plasmaskikt, som avsevärt minskar friktionen samtidigt som det förbättrar slitstyrkan – en metod som Volkswagen själva har utvecklat.
Resultatet är en bränsleförbrukning som också slår konkurrensen: Volkswagen hävdar att D1-modellen, som väger cirka 1700 kg, kommer att redovisa en förbrukning på under 10 liter per 100 kilometer enligt EU-normen när den går i produktion. I dag har VW-teknikerna nått siffran 11 liter. Det ska jämföras med de största V8-dieslarna hos BMW och Mercedes, som drar 9,8 respektive 9,6 liter men har betydligt mindre volym och effekt.
De 313 hästarna hos V10-dieseln räcker för att ge D1-limousinen prestanda som duger: toppfarten ligger över 250 km/h där den elektroniskla fartbegränsningen sätter in. För prestigens skull kan spärren kopplas ur, så att föraren själv kan uppleva att accelerationen slutar först vid 270 km/h.
V10 TDI kommer också att vara motoralternativ i den terrängjeep som Volkswagen lanserar under nästa år. (Den som sannolikt INTE kommer att heta Colorado.)

GOLFDIESEL I EURO-4-KLASS
Volkswagens dieseljubileum firas med ytterligare en motornyhet: Golf får som alternativ en helt ny 100-hästars TDI-diesel, som motsvarar avgasnormen Euro 4, som lagligt träder i kraft först 2005. Det betyder att motorn i Sverige hamnar i Miljöklass 1, vilket ger 1500 kr i skatterabatt. Motorn är en tvåventilare, som förfinats invändigt på en rad punkter så att avgasvärdena sjunkit markant. Vridmomentet är max 240 Nm vid 1800 r/min och förbrukningen enligt EU ligger på 5,2 liter per 100 kilometer.

Annons
Annons
Rulla till toppen