Ottos motor fyller 125

Han hette Nicolaus August Otto. Föddes 1832 i den lilla tyska byn Holzhausen och är idag berömd för att han uppfann den bensindrivna 4-taktsmotorn. Det är 125 år sedan i år. Och det kan vi fira med att besöka Otto-museet när vi passerar Tyskland i närheten av Köln. Och fundera över hur världen skulle sett ut om herr Otto inte kommit på principen för förbränningsmotorn.

Nicolaus August Otto fick handelsutbildning och började arbeta som resande handelsman i Köln 1853. Samtidigt var han mycket tekniskt intresserad, och började experimentera med motorer av olika slag för att driva hästvagnar och maskiner i små fabriker.
1862 gjorde han de första försöken med en bensindriven 4-taktsmotor, men han hade svårt att få explosionerna i cylindern under kontroll. Motorn höll inte för påfrestningarna. Han gav dock inte upp, och sedan han träffat Eugen Langen, tekniker och ägare till en sockerfabrik, övergav han handelsmannabanan och de två etablerade N A Otto & Cie, världens första företag för motortillverkning. Idag heter företaget Deutz AG och ligger i Köln.
År 1867 var det världsutställning i Paris, och där fick Otto guldmedalj för en av sina gasmotorer som "den mest ekonomiska kraftkällan för små verkstäder". Det betydde ekonomiskt genombrott för hans och Langens firma, och under de kommande nio åren byggde fabriken cirka 5000 gasmotorer. 1869 köpte Otto en stor tomt utanför Köln, där företaget byggde nya lokaler. Tre år senare grundades aktiebolaget Gasmotoren-Fabrikk Deutz, och samma år, 1872, anställdes en viss Gottlieb Daimler som teknisk direktör och Wilhelm Maybach som konstruktionschef. Båda herrarnas namn är i högsta grad aktuella än idag: samme Daimler avses i firmanamnet DaimlerChrysler, och Maybach är namnet på den kommande superlyxlimousinen från Mercedes.
Men hela tiden grunnade Nicolaus August vidare på det här med en 4-taksmotor. Den 9 maj 1876 lyckades han få den att fungera som han tänkt sig, och från den dagen är det "insug - kompression - förbränning - utblås" som gäller för all världens motorer. Grundprincipen ligger fortfarande fast, det har varken Rudolf Diesel eller Felix Wankel kunnat ändra på. Deras uppfinningar stöder sig också i grunden på Ottos snilleblixt.
Strax efteråt lämnade Otto in patentansökan på sin motor och patentet beviljades 1877. Det hindrade under nio år framåt andra tillverkare från att bygga motorer enligt samma princip, vilket bromsade spridningen av den dittills mest effektiva motorn i världen.
Men när patentet löpte ut den 30 januari 1886 gick utvecklingen desto snabbare. Otto-motorn började sitt segertåg över världen. Den fortsatte att utvecklas mot allt högre verkningsgrad, jämnare gång och allt renare avgaser.
Och på den vägen är det.