Ford rycker upp Lincoln och Mercury

Ford tänker plocka hem Lincoln och Mercury från den europeiska ”lyxbilsgruppen” PAG. Allt för att få fart på två märken som uppenbart har stora problem...
Annons

Ford tänker plocka hem Lincoln och Mercury från den europeiska ”lyxbilsgruppen” PAG. Allt för att få fart på två märken som uppenbart har stora problem att konkurrera.

Förra året gick divisonen Lincoln/Mercury med närmare 1 miljard dollar i förlust. Lincoln har precis som Ford skadats av ”rabatt-kampen” som pågår mellan de tre stora i USA. Mercury har påverkats negativt av däcksaffären runt Firestone.
Därför planerar man nu att flytta ledningen för Lincoln/Mercury från London-baserade Premier Automotive Group (PAG) till kärnverksamheten i USA.
Det betyder att PAG-chefen Wolfgang Reitzle i fortsättningen enbart har en helt europeisk uppsättning märken: Land Rover, Jaguar, Volvo och Aston Martin.
– Det finns många synergieffekter vid en flytt till USA, säger en källa till nyhetssajten Financial Times.
Flera Lincoln-modeller monteras i Ford-fabriker medan Mercury använder Ford-plattformer för nästan alla sina modeller. Ett annat led i strategin är att Europa-byggda Mondeo ska importeras till USA och få märkesnamnet Mercury.
Omorganisationen är ännu ett steg i Fords 9-miljarder-dollars omstrukturering. Den omfattar också stängningen av fem fabriker samt 22.000 permitteringar i Nordamerika.
Fords första kvartal 2002 pekar på en förlust med 14 cent per aktie. Det är dock ett klart positivt steg jämfört med sista kvartalet förra året. Den relativa förbättringen har skett tack vare starka bidrag, framför allt från Volvo.

Annons
Annons
Rulla till toppen