En halv miljon Range Rover

Range Rover nummer 500.000 tillverkades i dag vid Land Rovers fabrik i Solihull, nästan 32 år efter att den första modellen byggdes. Det historiska fordonet...
Annons

Range Rover nummer 500.000 tillverkades i dag vid Land Rovers fabrik i Solihull, nästan 32 år efter att den första modellen byggdes.

Det historiska fordonet – en Epsomgrön Vogue 4,4-liters V8 – kördes av monteringsbandet av dess nya ägare, David Seaman, målvakt i Arsenal och engelska landslaget (bilden).
Range Rover lanserades 1970 som en tvådörrarsmodell och är sedan en kort tid tillbaka inne på sin blott tredje generation.
– Jag har alltid varit en Range Rover-entusiast och jag visste direkt att jag måste köpa den nya modellen när jag såg bilderna, sa den stolte nybilsägaren Serman.
Produktionen av nya Range Rover, som röstades fram till ”Car of the Year” i BBC:s Top Gear i mars, väntas uppgå till 30.000 bilar i år och kommer att säljas i 124 (!) länder.

Land-Rover-historia i korthet:
1970
Range Rover presenteras, designad av Spen King för att överbrygga gapet mellan personbilar och terrängbilar som Land Rover. 3,5-liters V8, tvådörrars och spiralfjädrar i stället för bladfjädrar. Tålig och duglig i terrängen men betydligt bättre komfort än Land Rover. Blev snabbt obestridd ledare på marknaden för fyrhjulsdrivna bilar.
1973
Servostyrning och en del andra ändringar i specifikationerna.
1981
Range Rover kommer med fyra dörrar.
1982
Automatlåda introduceras.
1987
Bilen får starkare insprutningsmotor och lanseras i Nordamerika. Produktionen nådde rekordhöga 20.000 bilar.
1988
Lyxigare modellen Vogue SE lanseras.
1989
V8-motorn ökades till 3,9 liter.
1992
Vogue LSE med långt axelavstånd och 4,2-liters V8-motor samt elektroniskt styrd luftfjädring. VM-dieselmotorn i Range Rover Diesel ersätts av Tdi-motorn, ursprungligen använd i Land Rover Discovery.
1994
Sista tvådörrarsexemplaret (för export) byggs. En helt ny generation lanseras. Köparen kan välja mellan 4-liters eller 4,6-liters V8 eller en 2,5-liters sexcylindrig turbodiesel. Ny design och rymligare intgeriör. Elektroniskt styrd luftfjädring blir standard liksom ETC, antispinnkontroll.
1996
Tillverkningen av första generationens Range Rover Classic upphör efter 317.615 exemplar.
2001
Tillverkningen av nya Range Rover startar i september i Land Rovers Solihullfabrik, en anläggning som kostat 200 miljoner brittiska pund. Bilen premiärvisas i november på London Design Museum. I december körs den sista andragenerationens Range Rover av bandet (efter 167.259 byggda). I bilen sitter John Hall, chefstekniker samt Spen King, mannen bakom det ursprungliga Range Rover-konceptet.

Annons
Annons
Rulla till toppen