Bilen – den norska mjölkkon

Varje dag betalar varje bilförare 50 kronor i olika avgifter till staten. Bilister betalar till staten fem miljoner kronor i timmen – dygnet runt, året...
Annons

Varje dag betalar varje bilförare 50 kronor i olika avgifter till staten. Bilister betalar till staten fem miljoner kronor i timmen – dygnet runt, året om. Sverige? Nej, oljelandet Norge…

Det är ett känt faktum att nya bilar är dyra i Norge. Inte undra på: Halva priset går till staten i form av skatter och avgifter.
Mer sensationellt är väl att Norge har ett av Europas dyraste bensinpriser… trots sina oljetillgångar.
Efter andra världskriget slog arbetar-regeringen fast att privat bruk av bil var ren och skär lyx och skulle beskattas hårt. Fram till 1960 behövdes ett köptillstånd för att skaffa bil i Norge. Varje år gavs 6000 sådana tillstånd, det var mycket svårt att komma igenom nålsögat. Läkare, jordbrukare, handelsresande (!) och betrodda byråkrater inom stat och kommun prioriterades.
– Om alla ska ha bil, vem ska då åka med våra järnvägar och bussar, undrade en stortingsman från arbetarpartiet i slutet av 1950-talet.
Då fanns det 400 mil belagd väg i landet. Öststatsbilar som Popeda, Volga, Ifa och Wartburg var storsäljare eftersom de undantogs köptillståndet.
Den norska statens intäkter från bilismen har tiodubblats de senaste 25 åren. I dag ger bilismen 43 miljarder till statskassan – 10 miljarder går tillbaka till vägbyggen och underhåll.
Varje år betalar norska bilister i genomsnitt 1.100 kronor enbart för vägavgifter – det finns 130 vägbommar i landet.
I går var det sista dagen att betala ”årsavgiften” 2755 kronor för nöjet att ha bil. En post som infördes 1917 och då kallades för ”lyxavgift”.

Annons
Annons
Rulla till toppen