Cadillac blir lyxbil igen

En av höjdpunkterna på bilsalongen i New York – i synnerhet för hemmapubliken – lär bli Cadillacs helt nya storsedan STS. Den ersätter Seville och...
Annons

En av höjdpunkterna på bilsalongen i New York – i synnerhet för hemmapubliken – lär bli Cadillacs helt nya storsedan STS. Den ersätter Seville och är en lyxkryssare som vill konkurrera med tyskarna på toppnivå. 2005 kommer STS till Europa.

Cadillac blir lyxbil igen
STS blir top-of-the-line hos Cadillac.



En gång var Cadillac USA:s lyxbilsmärke, på samma nivå som Mercedes, BMW och Jaguar. Under lång tid har kvalitets- och tekniknivån sjunkit, men sedan ett par år arbetar sig GM:s lyxmärke uppåt igen. Efter SUV:en SRX, mellanstora sedanen CTS och roadstern XLR är det dags för top-of-the-line – femmeterssedanen STS.
Den bygger tekniskt på samma plattform som CTS, med bakhjulsdrift, men är större på alla ledder. Längd 498, bredd 185 och höjd 146 centimeter. Basmotor är en V6 på 3,6 liter som ger 255 hk och 342 Nm. Med stora maskinen, 4,6 liter, 320 hk och 430 Nm, sprintar kolossen till hundra på under sex sekunder. Som tillval finns fyrhjulsdrift.
Invändigt är det läder, ädelträ och aluminium i mängd. liksom givetvis dvd-växlare, bildskärmar, avståndsradar, uppvärmd ratt och instrumentprojektion i siktfältet.
STS börjar säljas i USA i höst, Europaintroduktion i början av 2005.

Annons
Annons
Rulla till toppen