Stora regeländringar i F1

Tillbaka – till framtiden? FIA annonserar enorma förändringar för Formel 1-sporten. Lägre kostnader, mer spänning och fler bilar är målet. Rent tekniskt kan man tycka...
Annons

Tillbaka – till framtiden? FIA annonserar enorma förändringar för Formel 1-sporten. Lägre kostnader, mer spänning och fler bilar är målet.

Rent tekniskt kan man tycka att Max Mosley och det internationella bilsportförbundet FIA kliver tillbaka till det glada 70-talet. De nya reglerna ska träda i kraft från den 1 januari 2008.
Läs bara:
Motorerna ska vara 2,4-liters V8-motorer med fyra ventiler/cylinder. De får inte ha direktinsprutning och ingen variabel geometri i insug och avgas. Varje motor ska användas under två race-helger. Den elektroniska kontrollenheten i motorn ska stå under FIA:s kontroll.
Växellådan ska åter bli manuell, precis som kopplingen. Bilarna ska inte heller ha elektroniska differentialspärrar och ingen servostyrning. Bromsarna (skivor och kaliprar) ska komma från en leverantör.
Bilarna ska bli 50 kilo lättare för att undvika ballast. Framhjulen ska bli mindre och bakhjulen större.
Även tävlingsreglerna förändras kraftigt:
Stallen får inte ha någon reservbil. Man gör en drastisk minskning av testning, som ska mätas i mil och inte i dagar.
Det ska bara finnas en däcksleverantör och varje bil får använda två identiska däcksuppsättningar för kval och tävling till ett GP. Inga däcksbyten under loppen – däremot blir tankstopp tillåtna.
Stallen ska kunna sälja/byta chassi och reservdelar mellan varandra. FIA hoppas att maximalt 12 stall ska finnas på startlinjen vid varje tävling. Ett nytt kvalsystem ska fastställas efter samtal med de kommersiella parterna (TV, promotorer etc).
Bilarna ska stå i parc fermé under hela tävlingshelgen.
Allt är inte spikat och klart. I samband med Monacos GP i maj ska parterna träffas igen.

Annons
Annons
Rulla till toppen