Uthållighetsprov för bränslecellsbil

General Motors och Opel ska bevisa uthålligheten hos sina bränslecellsdrivna bilar genom att göra maratonkörning igenom Europa. Den vätedrivna HydroGen3-prototypens ska ta sig från Hammerfest...
Annons

General Motors och Opel ska bevisa uthålligheten hos sina bränslecellsdrivna bilar genom att göra maratonkörning igenom Europa. Den vätedrivna HydroGen3-prototypens ska ta sig från Hammerfest till Lissabon – en resa på sisådär 10.000 km.

Uthållighetsprov för bränslecellsbil

Uppdraget delas upp i 20 etapper
om cirka 500 km/dag och startar den 3 maj 2004 i Hammerfest, Norge, Europas nordligaste stad. För att avslutas den 11 juni i Portugals huvudstad Lissabon.
HydroGen 3, som baserad på Opel Zafira, drivs av en elmotor på 60 kW/82 hk som får sin energi från flytande väte som lagras i en speciell tank.
Under resans gång kommer HydroGen3 att göra längre uppehåll i 14 städer, däribland Göteborg den 10 maj där intresserade åskådare får möjlighet att se maratonbilen på nära håll. I samband med dessa stopp kommer dessutom experter från GM:s utvecklingscenter för vätedrift att föreläsa om det nya drivmedlet och om väteteknologi.
Bilen kommer främst att köras av journalister från de respektive länderna.
– Valet av förare visar att vårt test genomförs under absolut realistiska förhållanden, säger Dr Byron McCormick, Executive Director vid GM Fuel Cell Activities.
– Resultatet av maratonkörningen går inte att förutse. Den kommer att ställa bilen inför nya utmaningar såsom ett enormt urval av vägförhållanden. Andra oförutsägbara faktorer är temperaturskillnader på över 40o C, Alpernas branta pass och Medelhavsområdets våldsamma regnoväder, avlsutar McCormick.

Annons
Annons
Rulla till toppen