Nybilskvalitet: Hyundai dagens överraskning

Lexus är ohotad etta som väntat, men både Cadillac och Jaguar jagar ikapp och ligger nära nu. Det handlar om nybilskvalitet, som kunderna upplever den...
Annons

Lexus är ohotad etta som väntat, men både Cadillac och Jaguar jagar ikapp och ligger nära nu. Det handlar om nybilskvalitet, som kunderna upplever den under de första 90 dagarna efter köpet. Mercedes och BMW halkar efter, och mest imponerande uppryckning gör koreanska Hyundai.

De etablerade premiummärkena Audi, BMW och Mercedes håller inte den kvalitet man kan förvänta sig, konstaterar konstater konsultföretaget J D Power i sin senaste nybilundersökning som presenteras i USA idag.
Allra minst fel är det på Lexus, vilket bevisats flera år i rad, men i år är det inte långt till tvåan som är Cadillac. Japanen får betyget 87 PP100 (fel per 100 bilar), mot lyxamerikanens 93.
Tredjeplatsen intas av Jaguar, 98, fyra kommer Honda (99), och på delad femteplats Buick och Fords lyxmärke Mercury med betygett 100 jämnt. Sedan dyker årets överraskning upp: på sjunde plats, med 102 PP100 hittar vi koreanska Hyundai.
Det betyder att Hyundai blivit 29 procent bättre än förra året. Slår man ihop alla koreanska märken ser man att landet på sex år ryckt upp sig från 272 problem till 117 i år. Det betyder att Korea slår både europeiska och amerikanska biltillverkare i nybilskvalitet.
Bland japanerna är det Nissan som får skämmas, med ett tapp på 11 procent och en plats i bottenskiktet (154 PP100).
Volvo ligger strax över genomsnittet med 113 och Saab en bra bit under, med 133 problem per 100 bilar – ett föga smickrande resultat.
En riktigt negativ överraskning är Porsches resultat, trea från botten med 159 PP100 (mest Cayenne), liksom Volkswagen, näst sämst med 164.
Och längst ner i botten på listan ligger Hummer.

Annons
Annons
Rulla till toppen