Nya dieselskatten: långkörare förlorar

Skatten på dieselbilar kommer att sänkas. Beskattningen efter bilens vikt ersätts av skatt i förhållande till utsläppen av koldioxid per kilometer. Det betyder att bilinnehavet...
Annons

Skatten på dieselbilar kommer att sänkas. Beskattningen efter bilens vikt ersätts av skatt i förhållande till utsläppen av koldioxid per kilometer. Det betyder att bilinnehavet blir billigare men körningen dyrare. Den som kör långt förlorar mest.

Nya dieselskatten: långkörare förlorar
Små snåla dieslar vinner mest på det nya skatteförslaget, som ska presenteras i slutet av maj. Grundtanken är att det är belastningen på miljön som ska bestämma fordonsskatten. Därför räknas skatten enligt förslaget efter hur mycket koldioxid (växthusgas) som en bil släpper ut per körd kilometer.
Omställningen till den nya skatteprincipen ska ske i etapper, med början 2005. Skatten sätts till 12 kr per gram koldioxid utöver 100 gram/km. Samtidigt får alla bilar en grundskatt på 360 kr/år. Detta gäller lika för bensin- och dieselbilar. Dessutom beläggs dieselbilarna under övergångsperioden med en extra miljöfaktor, vilken sänks i tre etapper samtidigt som dieselskatten höjs i tre steg.
I slutänden (2007?) ska kostnaden för att köra diesel bli ungefär densamma som för en bensinbil.
Resultatet är att det blir billigare att inneha en dieselbil, men dyrare att köra den.
Ett exempel: en Volvo XC90 D5 kostar idag 9 642 kr/år i fordonsskatt. När skatteomställningen är klar kostar samma bil 2 683 kr/år. Samtidigt höjs dieselskatten med 222 öre/liter plus moms, dvs 277 öre/liter. Från dagens pris betyder det att dieseln kostar 11,15 kronor/liter. Den som kör sin XC90 3000 mil/år får då en höjning av årskostnaden (skatt + bränsle) med 1 321 kronor. Vid 6 000 mil per år ökar kostnaden med 16 560 kr/år, jämfört med dagens situation. Vi har då räknat med förbrukningen 10 l/100 km.
Det finns alltså i framtiden ingen möjlighet att ”köra hem” det högre inköpspriset för dieselbilen. Men jämfört med bensinbilen kan det fortfarande bli lite billigare att köra diesel tack vare den lägre bränsleförbrukningen.
För den som väljer en liten dieselbil och inte kör så långt per år, kan det bli något billigare än idag. En Citroën C3 HDi som drar 5 l/100 km (fabrikssiffra: 4,2) ger vid körsträckan 1 500 mil/år en vinst på 1 258 kr/år jämfört med kostnaden idag. Fordonsskatten hamnar på bara 624 kr/år, att jämföra med 3 952 kr/år idag. Men det blir ändå svårt att köra in merpriset, som i C3:ans fall är 13.000 kronor.
Dieselbilar av årsmodell 1989 får oförändrad skatt jämfört med idag, och 1988:or och äldre straffas med ett pålägg på 30 procent ovanpå dagens skatt. Detta eftersom gamla dieslar anses mycket smutsigare än moderna.
Uppgifterna i förslaget återges av tidningen Teknikens Värld. Förslaget har utarbetats av enmansutredaren Valter Nilsson och väntas presenteras i slutet av maj. Då går det ut på remiss, och därefter ska det röstas om i riksdagen, där regeringen, miljöpartiet och vänsterpartiet sannolikt godkänner det. Första steget kan då genomföras under 2005.

Annons
Annons
Rulla till toppen