Framtidens lastbil ser själv

Framtidens lastbil kommer både att kunna bromsa själv och varna föraren när han blir trött eller ouppmärksam. Tekniken finns redan och Volvo Lastvagnar bedömer att...
Annons

Framtidens lastbil kommer både att kunna bromsa själv och varna föraren när han blir trött eller ouppmärksam. Tekniken finns redan och Volvo Lastvagnar bedömer att hjälpmedel av det här slaget kan bidra till en minskning av antalet olyckor med tunga fordon.

Framtidens lastbil ser själv
Bara i Europa omkommer ca 10.00 människor och ytterligare 65.000 skadas varje år i olyckor där tunga lastbilar är inblandade.
Vid ett säkerhetsseminarium som hållits under den gånga veckan hos Volvo Lastvagnar i Göteborg framkom att tekniken i allt större omfattning kommer att stötta framtidens lastbilsförare. Hos Volvo pågår ett intensivt arbete för att hitta tekniska lösningar som förhindrar olyckor där tunga lastbilar är inblandade.
Bland dessa lösningar märks system som mäter hur pigg och uppmärksam föraren är och som bromsar för hinder och varnar när fordon eller människor dyker upp i lastbilens döda vinklar.
Systemet Drowsy Driver Alert är ett trötthetslarm som med hjälp av kameror riktade mot förarens ögon hela tiden mäter hur alert och uppmärksam föraren är.
”En trött förare blinkar saktare och blundar mer än en pigg och utvilad förare och detta ser kameran”, säger Petter Larsson på Volvo Technology, som är med och utvecklar trötthetslarmet.
Larmet kan kombineras med det redan existerande systemet Adaptive Cruise Control, ACC, som använder radar för att mäta avståndet till framförvarande fordon. Kommer lastbilen för nära, bromsas den automatiskt. En vidareutveckling av ACC syftar till att få fram en panikbromshjälp som assisterar föraren och bromsar på kortast möjliga sträcka om ett hinder plötsligt skulle dyka upp framför lastbilen.
Varje år sker olyckor med lastbilar på grund av att föraren inte i tid upptäcker fordon eller människor i backspeglarnas döda vinklar. Därför utvecklar Volvo två olika system som förbättrar sikten runt lastbilen.
Blind Spot Support övervakar skymda områden runt lastbilen med kameror och kameravyerna visas i displayer i hytten. Den andra funktionen, Lane Change Support, använder radarsensorer för att varna föraren för andra fordon i skymda områden vid exempelvis filbyten.

Annons
Annons
Rulla till toppen