"Höj fartgränsen för att rädda liv"

Höj fartgränserna på motorväg - och sänk på de mindre vägarna. Så vill NTF:s ordförande och förre rikspolischefen Björn Eriksson få bukt med trafikdöden.

Bild 504215
Björn Eriksson, ordförande i NTF.
Björn Eriksson skriver själv i en artikel på DN Debatt om sin syn på trafiksäkerheten. Han efterlyser mer kreativitet.
- Anslagen kommer alltid att vara för små. Vi borde anstränga oss mer för att göra rätt saker för de pengar vi har - inte fortsätta spekulera om vad vi skulle kunna göra för de pengar vi inte har, skriver Eriksson.
Hans förslag:
Höj fartgränsen till 120 km/h på 110-motorvägar och till 100 km/h på 90-motorvägar.
- Att höja fartgränsen ökar visserligen olycksriskerna. Men det skulle också skapa acceptans för att sänka fartgränserna på de mest olycksdrabbade vägarna, skriver Eriksson som tycker att 90-vägar bör få 80 km/h medan 50-vägar förvandlas till 40-vägar.
- Totalt innebär detta en sänkning av medelhastigheten, och antalet dödade kan minskas med 50-100 personer per år.
Eriksson skriver att myndigheter, företag och enskilda måste arbeta gemensamt. Och han ger en rejäl släng åt yrkestrafiken.
- 30 procent av all trafik är professionell. Den sätter normen och vi vet att den i hög grad är laglös. Men varför ska polisen ägna sina usla resurser åt att hålla efter professionella? Borde inte företagen sköta den detaljen? Inom vilka andra områden tillåter en företagsledare att de anställda bryter mot reglerna?