Euro NCAP: 8 av 12 får 5 stjärnor

Åtta av tolv bilmodeller i Euro NCAP:s senaste krocktestomgång får toppbetyget fem stjärnor för skydd av förare och passagerare. Barnskyddet blir också allt bättre, men...
Annons

Åtta av tolv bilmodeller i Euro NCAP:s senaste krocktestomgång får toppbetyget fem stjärnor för skydd av förare och passagerare. Barnskyddet blir också allt bättre, men det som skiljer är skydd för fotgängare: VW Golf är exempelvis betydligt bättre än Opel Astra på den punkten.

Euro NCAP: 8 av 12 får 5 stjärnor
Volvo S40 fick fem stjärnor…

Euro NCAP har kört sin 17:e omgång krocktester sedan starten för snart tio år sedan. Tolv nya bilar har frontal- och sidokrockats för att avslöja hur effektivt de förmår skydda sina åkande när olyckan är framme.
Resultatet visar att Euro NCAP-testerna drivit på biltillverkarna att ge konsumenterna allt säkrare bilar. I den här omgången får åtta av tolv det högsta betyget, fem stjärnor. Tre stycken får fyra stjärnor och en blir bara trestjärnig.
Det är därmed helt klart att bilindustrin klarar att bygga bilar som skyddar förare och passagerare maximalt i mycket svåra kollisioner – och det oberoende av biltyp och nästan oberoende av storlek på bilen. Även de flesta nya småbilar klarar fyra stjärnor – ett betyg som för bara fyra fem år sedan ansågs förbehållet stora, dyra bilar.
Euro NCAP: 8 av 12 får 5 stjärnor
…liksom den andre svensken: Saab 9-3 cab.

Även cabrioletmodeller utan stabiliserande plåttak klarar att skydda mycket väl i front- och sidokollisioner, vilket den här gången bevisas av Saab 9-3 och Renault Mégane CC. Den sistnämnda nådde dessutom den hittills högsta poängen i frontalprovet, 16 poäng eller 100 procent.
Utan tvivel är det Euro NCAP:s krockprover som fått säkerhetsnivån att höjas så snabbt som skett de senaste två tre åren. I totalbetyget räknas också in bältespåminnare, och det har betytt att biltillverkarna snabbt sett till att inte missa poäng här; i denna omgång är tio av tolv bilmodeller försedda med bältesvarnare. Volvo S40 blev först med tre maxpoäng här i och med att den har inbyggd bältesvarnare även för baksätet.
Enligt Euro NCAP skulle det sparas cirka 7.000 människoliv varje år i Europa om samtliga åkande satt bältade.
Ett annat område där Euro NCAP dirivit på utvecklingen är skyddet för små barn i bil. Hälften av bilarna i denna testomgång får fyra av fem möjliga stjärnor för barnskyddet.
Lite mer splittrat resultat blir det när skyddet för oskyddade trafikanter testas. Här är ambitionsnivån skiftande hos olika tillverkare. Ett exempel är skillnaden mellan nya Volkswagen Golf och nya Opel Astra. Bägge är färska konstruktioner, men Golfen får tre stjärnor av fyra möjliga medan Astra bara får en. Saab 9-3 cabriolet och Fiat Doblo är lika dåliga som Opeln härvidlag. Lika bra som Golf är lilla Honda Jazz.

Euro NCAP: 8 av 12 får 5 stjärnor

Annons
Annons
Rulla till toppen