Bosch: Adaptiv förarmiljö avlastar föraren

Bosch forskar just nu med ”adaptiva förarmiljöer”. Den kanaliserar vilken information som ska nå föraren under färden, och anpassar sig efter den aktuella belastningen på...
Annons

Bosch forskar just nu med ”adaptiva förarmiljöer”. Den kanaliserar vilken information som ska nå föraren under färden, och anpassar sig efter den aktuella belastningen på föraren.

Bosch: Adaptiv förarmiljö avlastar föraren
HMI (Human Machine Interface) ska se till att föraren inte får mer information än vad han hinner med.


Mjukvaran kallas HMI-resursmanager (Human Machine Interface). Den analyserar körsituationen och förbereder den information som för ögonblicket ska nå föraren.
Ett exempel: Om telefonen ringer när du kör i en tvär kurva går samtalet automatiskt till mobilsvar. Vid komplicerade körsituationer kopplas 3D-visningen i navigeringen bort och blir till en enkel pil för färdriktningen.
I testlaboratoriets förarmiljö kan forskarna undersöka olika styrmodeller. Genom att samla in information om bromsaktivitet, hastighet, blinkers, styrutslag och från flera andra sensorer kan systemet räkna ut förarens ”belastning”.
Allt för att bilens hjälpsystem inte ska överbelasta föraren – och distrahera honom/henne från att köra säkert.

Annons
Annons
Rulla till toppen