Bättre trafikövervakning skulle rädda 50 liv

Minst 50 liv skulle räddas om alla landsdelar höll samma standard i sitt övervaknings- och trafiksäkerhetsarbete som de bästa gör idag. Det framgår i en...
Annons

Minst 50 liv skulle räddas om alla landsdelar höll samma standard i sitt övervaknings- och trafiksäkerhetsarbete som de bästa gör idag. Det framgår i en sammanställning av de svenska polismyndigheternas trafikövervakning.

Skillnaden mellan den idag mest effektiva polisövervakningen i Sverige av fortkörningar, bältes- och nykterhetsbrott och den idag minst effektiva består i cirka 50 trafikdödade personer varje år.
Det framgår av Folksams årliga sammanställning av de svenska polismyndigheternas övervakning av fortkörningar, rattfylleri- och bilbältesbrott, brottsområden som samtliga prioriteras av Rikspolisstyrelsen. Jämfört med år 2002 har de anmälda brotten ökat något inom samtliga tre områden under 2003. Anmälda fortkörningar har ökat med 6 procent, medan anmälda bilbältes- och rattfylleribrott ökat med en respektive 8 procent.
– Mot bakgrund av hur många fler liv man kan rädda i trafiken genom en högre effektivitet i polisens trafikövervakning är det anmärkningsvärt att så stora lokala variationer i effektiviteten accepteras mellan de olika polismyndigheterna, säger Folksams forskningschef Anders Kullgren.
År 2003 var Östergötland hela 6 gånger mer effektiva med antalet rapporterade fortkörningar. Även för bilbältes- och nykterhetsbrott är kvoten mellan högsta och lägsta rapportering betydande: för bilbältesrapporteringen skiljer det 4,3 gånger och för nykterhetsbrott 3,1 gånger. Skillnaderna anses i huvudsak spegla de olika ambitions- och prioriteringsnivåer ute på landets olika polismyndigheter.
Totalt sett är det polismyndigheterna på Gotland, i Halland, Västmanland och Örebro som har lyckats förbättra övervakningen bäst sedan 2002, medan Gävleborg och Stockholm når de lägsta rapporteringstalen.
Även mellan de sju olika vägverksregionerna varierar effektiviteten stort, mätt i hur många liv och svårt skadade som kan räddas i trafiken. År 2004 räddar region Stockholm exempelvis 9,7 liv/svårt skadade per 100 miljoner kronor, medan region Skåne räddar 2,5 liv/svårt skadade med motsvarande investering. Totalt sett har dock effektiviteten av Vägverkets trafiksäkerhetsinvesteringar nästan fördubblats under 2004.
– Utifrån 2004 års siffror skulle cirka 70 döda eller svårt skadade kunna undvikas om alla Vägverkets regioner uppvisade samma effektivitet som de idag bästa regionerna Stockholm och Sydöst, säger Anders Kullgren.
Separerade körriktningar, alltså mötesfria vägar, har visat sig vara en av de mest effektiva sätten att rädda liv i trafiken. Samtliga Vägverksregioner har också ökat sin andel mötesfria vägar på 90- och 110-sträckor under de senaste åren. Men ändå kvarstår även här stora skillnader mellan regionerna: i Region Väst är exempelvis bara cirka 30 procent av vägarna mötesfria, medan Stockholmsvägarna är det till cirka 80 procent.

Annons
Annons
Rulla till toppen